Terkini | New

Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017

Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017
Hari ini bermula acara Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017 di mana terdapat 50 peserta Media-media Asean dan blogger dari 10 negara Asean di kumpulkan untuk acara yang menarik ini setiap tahun.





Jom Follow Official Instagram for ASEAN MEDIA BLOGGERS TOURISM HUNT MALAYSIA.

https://www.instagram.com/tourismhunt.my/

#TourismHuntMY
facebook.com/tourismhunt.my

A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on


kali ini destinasi pilihan Tourism Malaysia adalah Perak yang terkenal dengan labu sayungnya. Perak adalah destinasi menarik tahun 2017 , kerana tahun ini adalah tahun melawat Perak 2017 . Tourism Malaysia Perak pasti sudah merangka aktiviti-aktiviti yang menarik sepanjang tahun. Kalau sesekali dapat pergi makan angin di sana memang best dan unik seperti Pasar Karat di Ipoh, jadi kali ini kita akan lebih mengenali negeri Perak dengan lebih dekat lagi.
A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on

Perak Darul Ridzuan, negeri kedua terbesar di Semenanjung Malaysia adalah tanah yang amat dihargai dengan keindahan hutan tropika semulajadi dan kaya dengan sejarah budaya. Penjajahan semula pada zaman penjajahan British, Perak ditubuhkan semata-mata untuk membuka kawasan perlombongan bijih timah dan getah dengan itu, kesan sejarah Perak dapat dilihat dengan nilai sejarahnya yang kaya.

Hari ini, Perak terus menjadi negeri yang menawan dengan penduduk yang bersemangat dan sentiasa mengalu-alukan kedatangan pelancongan yang semakin pesat dan bertambah kerana lebih ramai tertarik dengan daya tarikan desa, homestay, bangunan kolonial lama yang kini dipelihara dan kedai-kedai cafe hipster dengan gaya hidup moden. .

Tidak lupa juga keunikan dan keindahan alam Perak dari pantai berpasir putih dan khazanah bawah air yang mengagumkan, serta gua-gua yang mengagumkan yang berumur ribuan tahun dan hutan hujan semula jadi yang indah .

Sama seperti edisi terdahulu, bendera pada tahun ini akan berada di @maticmy yang berdekatan dengan ikonik menara berkembar Petronas (KLCC )

Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC) terletak di Kuala Lumpur, yang merupakan mercu tanda seni bina dan sejarah. Para pelawat boleh mendapatkan banyak maklumat mengenai tempat-tempat menarik di seluruh Malaysia.

Pusat ini didedikasikan untuk membantu pengunjung merancang percutian mereka dengan menyediakan panduan mengenai penginapan, petua perjalanan, pengaturan pengangkutan dan tiket, tempahan pakej pelancongan serta perkhidmatan pertukaran wang asing.

Sebelum kami berangkat sambil itu peserta yang datang awal boleh la menyaksikan pertunjukan tarian tradisional kebudayaan @Maticmy oleh penari JKKN di mini teater Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC)
Ucapan pengenalan daripada Tuan Syed Yahya Syed Othman - Director International Promotion Division (Southeast Asia) @syedyahya12 bagi memulakan sesi acara mengenai nasihat dan keselamatan para peserta.



Peserta sedang mendengar taklimat dan penyampaian barangan dari sponsor seperti baju dan bekalan makanan. Program ini bertujuan mempromosikan produk pelancongan terkenal di Malaysia terutamanya di pasaran Asia Tenggara Peserta-peserta media dan blogger dari negara-negara ASEAN terlibat dalam program ini yang bertemakan "fun and enjoyable drive to experience Malaysia". 


Dalam acara ini peserta peserta akan menjawab soalan berdasarkan pada produk pelancongan Malaysia dan memandu ke destinasi menarik untuk merasai kebudayaan warisan, seni dan masakan Malaysia bagi setiap tugas untuk diselesaikan.

Peserta mendengar ucapan daripada Y.B Dato’ Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz ​​​​Minister of Tourism and Culture Malaysia.




Sesi soal jawap bersama media di sidang media dan pelepasan Peserta Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017 di @Maticmy oleh Y.B Dato’ Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz ​​​​Minister of Tourism and Culture Malaysia.


Press Conference and Flag Off at Mini Auditorium, Malaysia Tourism Centre (MaTiC).@Tourismhunt.my @Airasia


BLOGGERS ASEAN MEMBANTU MEMPROMOSIKAN MALAYSIA MELALUI MEDIA SOSIAL 

Tourism Malaysia berbangga menjadi tuan rumah edisi kedua Blog Pelancongan Media ASEAN ASEAN 2017, yang bermula pada 11 Julai sehingga 14 Julai 2017. Sebanyak 50 media dan blogger terkemuka dari 10 negara ASEAN turut mengambil bahagian dalam acara ini , Yang akan membawa mereka ke laluan pelancongan yang memaparkan beberapa destinasi pelancongan terbaik di Malaysia.

Pelancaran Bloggers Bloggers ASEAN dikategorikan sebagai pertandingan mencari harta karun bersama menghebahkan kepada media sosial yang bertujuan untuk memperkenalkan dan mempromosikan budaya, warisan, masakan dan penawaran pelancong yang unik di Malaysia ke pasaran ASEAN dan mempromosi Malaysia dengan menggunakan media sosial dan media digital Platform seperti Instagram dan Facebook.

Penerbitan edisi tahun ini bertemakan "Malaysia on Wheels" untuk menyerlahkan konsep percutian di Malaysia menggunakan rangkaian lebuh raya dan sistem jalan raya Malaysia, terutamanya lebuh raya PLUS yang menghubungkan Malaysia dari utara ke selatan.

Peserta akan memulakan perjalanan selama empat hari dari Kuala Lumpur, melawat mercu tanda ikonik seperti  Dataran Merdeka dan Batu Cave. Mereka akan meneruskan perjalanan ke utara untuk ke Ipoh dan Kuala Kangsar, Perak, yang meraikan Tahun Melawat Perak 2017.

Di sana, para peserta akan berpeluang untuk mengalami gaya hidup tempatan di sebuah rumah homestay tradisional di mana mereka akan belajar menoreh getah dan permainan tradisional, antara lain. Para peserta juga akan menjadi antara yang pertama melawat taman tema keluarga yang baru dibuka, Movie Animation Park Studios (MAPS) di Ipoh.

Dari Perak, mereka akan memandu ke selatan ke Putrajaya untuk melawat kawasan pentadbiran Malaysia dan menamatkan perjalanan.

Selain menikmati pemandangan di destinasi pelancongan ini, peserta juga akan mencuba beberapa makanan popular di Malaysia seperti Sate Kajang Haji Samuri .

Melalui pengalaman mereka, para blogger akan dapat memberikan maklumat langsung kepada para pengikutnya menerusi video dan foto, yang akan membantu mempromosikan Malaysia secara besar-besaran menerusi pemasaran media sosial.

Pasaran ASEAN kekal sebagai penyumbang utama kedatangan pelancong ke Malaysia. Pada tahun 2016, sejumlah 20.3 juta pelancong dari negara-negara ASEAN melawat Malaysia, yang merupakan 75.8% daripada jumlah ketibaan negara sebanyak 26.8 juta. Penerimaan pelancong dari pasaran ASEAN berjumlah RM56.2 bilion, iaitu 68.4% daripada jumlah penerimaan pelancong pada tahun 2016.

Bagi suku pertama 2017, Malaysia telah menerima 5.03 juta pelancong dari negara-negara ASEAN, menandakan peningkatan sebanyak 2.4% berbanding tempoh yang sama tahun lepas. Ini merupakan satu trend yang menggalakkan untuk memenuhi matlamat utama Malaysia pada tahun 2017, iaitu untuk menarik sejumlah 23.1 juta pelancong ASEAN tahun ini.



Dengan 2017 menjadi Lawatan Ke Visit ASEAN@50 iaitu ulang tahun ke-50 ASEAN, Malaysia dengan bangganya menjadi tuan rumah Sukan Sea ke-29 dari 19 hingga 30 Ogos dan Sukan Para ASEAN ke-9 dari 17 hingga 23 September, kedua-duanya akan diadakan Di Kuala Lumpur. Acara-acara ini, bersama-sama dengan tarikan-tarikan baru termasuk Movie Animation Park Studios dan Premium Outlet Genting Highlands, dijangka menarik lebih banyak pelancong ASEAN ke Malaysia.



Kami terus menuju ke Dataran Merdeka selepas majlis pelepasan sebentar tadi yang diiringi oleh pihak Polis pdrm, marshall bermotor dan krew bertugas menuju ke Dataran Merdeka and Batu Cave sebelum ke Ipoh, Perak .


Fuhhhhh...nampak tak jenuh nak menjawap soalan walaupun team Malaysia sendiri. Semangat betul team-team lain untuk menang.

A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on

A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on


A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on




A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on
A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on


Peserta ASEAN Media Bloggers Tourism Hunt 2017 kali ini amat bersemangat hinggakan ada yang berpenat lelah menghabiskan segala kuiz di Dataran Merdeka dan Batu Cave. kami terus menuju ke Ipoh, Perak.

A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on





Singgah menjamu selera di Satay HJ Samuri yang pastinya sedap. Satay Hj Samuri mempunyai banyak cawangan di seluruh negeri di Malaysia.


Akhirnya konvoi berkereta tiba jugak ke Ipoh walaupuan agak lewat sedikit.

Peserta berkumpul untuk meneruskan perjalanan dengan bantuan Polis Pdrm Perak

A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on


Dalam keletihan tiba di Ipoh kami di sambut oleh Tourism Malaysia Perak yang menceritakan apa yang sedang berlaku dan rancangan negeri perak. Perak telah di pilih salah satu dari 10 destinasi pilihan oleh Lonely Planet harus di kunjungi pada tahun 2017.






Homestay Labu Kubong@labukubonghomestay


Hari kedua peserta menuju ke Homestay Labu Kubong, Kuala Kangsar.

Terima kasih kepada kepada polis pdrm dan Lebuhraya Plus yang melancarkan perjalanan
Konvoi Peserta Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017 Homestay Labu Kubong, Perak.


Terdapat homestay di Malaysia yang di iktiraf oleh Tourism Malaysia sebagai tempat penginapan / produk pelancongan yang menarik. Homestay kali ini amat istimewa kerana di kelilingi oleh sawah padi yang menghijau. Ini amat berbeza dengan penginapan seperti Airbnb dan couchsurfing. Para peserta dapat tinggal dan mengenal cara kehidupan di kampung dan mencuba merasai sendiri keunikan sesebuah homestay.


Perjalan kami dari Ipoh konvoi berkereta ke Homestay Kg Labu Kubong adalah sekitar 30minit dan di sambut meriah oleh penduduk kampung dan pihak tourism Malaysia.

A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on
Pertunjukan silat oleh penduduk kampung dapat menunjukan tradisi melayu kepada peserta dan setengah-peserta saya lihat agak mengkagumi tanjak / tengkolok mereka yang nampak gagah dan menarik. Paling awal saya lihat mereka ingin memakainya sambil bergambar.
Gendang silat di palu sempena kehadiran peserta Konvoi Peserta Konvoi Peserta Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017 di menuju ke Homestay Kg Labu Kubong untuk merasa sendiri pengalaman kehidupan kampung. Peserta negara Asean tidak tahu bahawa muzik ini amat istimewa ketika adat-istidat yang penting seperti majlis perayaan dan sambutan istana. bila saya memberi tahu meraka barulah mereka merasa amat berbesar hati.
Peserta dari Laos tidak melepaskan peluang untuk mencuba madu kelulut ketika di Homestay Kg Labu Kubong. Peluang sebegini sememang dinantikan. 
Peserta-peserta tidak melepaskan peluang untuk mencuba menoreh pokok getah dengan bantuan dan tunjuk ajar di Homestay Kg Labu Kubong. Peluang sebegini sememang dinantikan. Ada yang berangan untuk buat tayar kereta kalau toreh banyak-banyak. 
Ater kome tak mo ke nerey torey getoh??? Peserta-peserta tidak melepaskan peluang untuk mencuba menoreh pokok getah dengan bantuan dan tunjuk ajar di Homestay Kg Labu Kubong. 


Pengalaman bersama dengan kawan-kawan baru. @thefatinbella | Homestay Kg Labu Kubong.
permainan menarik upih di bendang sambil merasai mandi di tali air parit adalah pengalaman yang menarik di kampung tradisional.
A post shared by AMBTH 2017 (@tourismhunt.my) on


Pengalaman begini pasti tidak dapat dilupakan dengan peramahnya penduduk kampung apatah lagi dapat bersama mereka. Aktiviti ini dapat mengeratkan silaturahim antara penduduk kampung dan sesama kami. Terima kasih Tourism Malaysia dan penduduk Homestay Kampung Labu Kubong.


Homestay Kampung Labu Kubong.

Lubuk Merbau, 33010 Kuala Kangsar, Perak


Instagram : https://www.instagram.com/homestaylabukubongofficial/




Perjalan kami ke esokan harinya menuju ke

Kraf Sazila (@mehansenterprise ) di Kampong Sayong

Semua Peserta Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017 dapat merasai pengalaman membuat labu sayong yang amat popular di negeri Perak.

Sesiapa yang mengunjungi ke Bandar Diraja Kuala Kangsar pasti akan singgah ke industri labu sayong yang memang terkenal dari dulu lagi. Kami berkesempatan singgah untuk melihat keunikannya perusahaan labu sayong.

Teknik pembuatan labu sayong telah berubah dari teknik tradisional iaitu menggunakan tangan secara tradisional kepada teknik moden menggunakan acuan dan pembancuh tanah. Pelbagai jenis labu sayung yang terkini dan terkenal telah dihasilkan adalah seperti tempat mengisi air, cenderamata, hiasan lampu hiasan dan pasu bunga .

Kami berharap agar industri kraftangan labu sayong ini akan berkembang ke seluruh negeri dan negara yang memberikan pendapatan yang baik kepada penduduk sekitar.


A post shared by BLOG dboystudio.com (@dboy_studio) on 
Perserta mengambil kesempatan mengukir dan membuat sendiri pasu mereka yang turut mendapat ajaran dari pihak Kraf yang membantu denagn mesranya.


Kunjungan Y.B Dato Kamil sambil beramah mesra bersama Peserta Asean Media Bloggers Tourism Hunt 2017 di Kraf Sazila ( @mehansenterprise ) di Kampung Sayong, dimana tampat asal usul pembikinannya bagi meraikan kedatangan peserta sambil membuat labu sayong yang amat popular di negeri Perak.








Terima Kasih kepada Tourism Malaysia yang membawa kami ke sini untuk mempelajari dan menunjukkan kepada para peserta Asean keunikan yang ada di Negeri Perak.

LABU SAYONG (KRAF SAZILAH)
Instagram : @mehansenterprise


IP0393632-K . 2) T4 DATARAN DATO' SAGOR, MEDAN SELERA DATARAN DATO' SAGOR, IPOH Labu Sayong/Doorgift - ORDER Whatsapp/Messages : 0175499942

--------------------------------------------------

Jelajah Perak di teruskan dan kami berpeluang ke MAPS Animation Theme bersama peserta ASEAN Media Bloggers Tourism Hunt 2017 merasai sendiri keunikannya.
@maps_perak
@Tourismhunt.my
@Airasia

Movie Animation Park Studios (MAPS) adalah taman tema animasi pertama di Asia yang terletak di Ipoh, Perak, baru-baru ini di buka kepada pengunjung pada 26 Jun 2017.

Pengunjung boleh menikmati pengembaraan 4D BoBoiBoy,

Pertunjukan Mosikal dan Kereta aksi Stunt dan Teater Smurfs Pertama di Asia.

Dibuka kepada orang ramai juga termasuk Hyperspin, Serangan Asteroid, Space X-plorers, Bumper car.











Kadar istimewa ini boleh didapati secara dalam talian di www.mapsperak.com

Untuk kemas kini terkini mengenai MAPS, lawati www.mapsperak.com atau ikuti MAPS di www.facebook.com/mapsperak.

More Video

https://www.facebook.com/BlooggersMedia/videos/690759654446409/

Photo:

https://www.facebook.com/mapsperak/posts/1094626174015324






--------------------------------------------



Perjalanan kami di teruskan menuju ke
RedQ Air Asia Headquarters
yang ohsem!

Ini adalah gambar tweet dari Aireen Omar ,CEO AirAsia Malaysia Pegawai Eksekutif @Airasia dengan simple,mesra dan manisnya berbaju kurung. Satu pengalaman yang berharga apabila dapat menjejakkan kaki ke sini dan melihat sendiri bagaimana Air Asia beroperasi semuanya di dalam satu banggunan.




Peserta ASEAN Media Bloggers Tourism Hunt 2017 di beri peluang melawat Ibu pejabat Air Asia di Sepang, Selangor.
@Tourismhunt.my @Airasia

A post shared by BLOG dboystudio.com (@dboy_studio) on 
A post shared by BLOG dboystudio.com (@dboy_studio) on 
Kami di sambut oleh Aireen Omar , CEO AirAsia Malaysia Pegawai Eksekutif @Airasia dengan mesranya sambil diiringi oleh Tuan Syed Yahya Syed Othman - Director International Promotion Division (Southeast Asia) @syedyahya12 yang menceritakan perkara yang terbaru RedQ Air Asia.
A post shared by BLOG dboystudio.com (@dboy_studio) on 

Bangunan ini direka terbuka untuk menarik tetamu bagi sesi bertemu pelanggan, bergaul dan meluahkan idea-idea kreatif mereka.

Pelbagai beanbag berwarna-warni yang dihasilkan dan terdapat bilik- bilik bertema mengilhamkan destinasi dari rangkaian luas syarikat penerbangan ini dan juga deko-deko menarik di dalam.


A post shared by BLOG dboystudio.com (@dboy_studio) on 

Kami berpeluang untuk merasa menu terbaru dari Air Asia iaitu santan chicken Laksagne. Terdapat lapisan sos merah, sos krim putih dan keju karamel coklat dan brokoli hijau yang melengkapkan santan chicken lasagna ini menjadi lembut dan berkrim membuatkan sesiapa yang memakannya terasa sedap dan lazat.

Sedikit info AirAsia telah mencuba pelbagai resipi chicken Laksagne dari restoran Italy ini di Malaysia sebelum menjual di kapal mereka dan merupakan hidangan paling sesuai untuk penumpang AirAsia.

Chicken lagsane menggunakan gabungan herba dan rempah-rempah seperti origano, tymes, rosemary dan buah pala untuk meningkatkan kualiti pada rasa makanan.

Santan chicken Laksagne ini boleh didapati bermula 1 Julai 2017.

Kempen santan combo meal AirAsia.
para tetamu boleh menikmati dan memilih makanan kegemaran mereka secara online di
www.airasia.com

A post shared by BLOG dboystudio.com (@dboy_studio) on 

Air Asia RedQ :
Thank you for visiting AirAsia's RedQ and trying out Santan's latest dish, Chicken Lasagne. We hope everyone had a great time and don't


forget to order the Santan Combo Meal next time you fly with AirAsia.




Here's the cheesy reveal! Have a mouthful of cheesy goodness on your next flight with us with our latest Santan Combo Meal, the Chicken Lasagne, that comes with a free drink! Available for pre-book from RM10 at airasia.com!

Perjalan memang memang memenatkan tetapi penuh dengan keseronokan apatah lamgi bertemu dengan peserta-peserta negara asean yang lain.

Terima kasih kepada Tourism Malaysia dan semua yang menjayakan program ini! 

Terima kasih juga yang sudi membaca!