Terkini | New

Phuket Andaman Halal Tourism 2017


Kali ini kita bersama dengan Tourism Authority of Thailand (TAT) dan media dari Malaysia untuk mempromosikan Phuket Andaman Halal Tourism 2017. 

Phuket Andaman Halal Tourism 2017 kali ini di sertai lebih ramai lagi media dan tour agent antarabangsa dari pelbagai negara bagi memperkenalkan dan mempromosikan Phuket Andaman Halal Tourism 2017. 

Pelbagai pameran mengenai produk halal dan aktiviti di jalankan bagi menarik lagi pelancongan ke Thailand. Di sini saya sertakan gambar-gambar dan video semasa misi famtrip ke Phuket, Thailand.

#phuket #Thailand #MuslimfriendlyThailand

Upacara pembukaan "Ekspo Halal Andaman Phuket 2017" bersama Timbalan Menteri Pelancongan dan Sukan - Dr Shawnee Thongroj yang dipengerusikan oleh Timbalan Gabenor Phuket - Encik Sanit Srivihok dan Pengerusi Jawatankuasa Islam Phuket - Maroj Thongyon bersama tetamu yang hadir.









Phuket Andaman Halal di kedua-dua bahagian, Organisasi Pentadbiran Provinsi Phuket telah bekerjasama dengan Jawatankuasa Islam Phuket, Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand, Institut Halal Prince of Songkla University, Persekutuan Industri Pelancongan Thailand, Persatuan Perdagangan Halal Thailand-ASEAN dan Persatuan Perniagaan Pelancongan Phuket, pelbagai organisasi baik sektor awam dan swasta. Program ini termasuk mendapatkan perhatian dari usahawan perniagaan dan perkhidmatan pelancongan Halal baik pemimpin-pemimpin Islam asing dan tempatan, termasuk orang awam. 

Phuket komited untuk membangunkan potensi perniagaan Halal untuk pelancongan bagi menampung pelancong Muslim yang tiba di Phuket yang jumlahnya semakin meningkat pada masa kini dan mereka sedang bersiap-sedia untuk menyokong mempromosikan produk dan perkhidmatan Halal di Phuket. Mereka akan memperbaiki kedai dan perkhidmatan di bawah penyeliaan Jawatankuasa Islam Thailand mengikut "sokongan sains pensijilan agama" bagi manfaat rakyat Phuket serta negara secara keseluruhan.

Dr Shawnee Thongroj berkata," Makanan halal adalah keperluan bagi orang Islam untuk makan dan bukan Islam jika anda makan makanan halal, ia juga akan mendapat faedah yang sama. Pada masa ini makanan halal adalah satu perkara yang menarik minat masyarakat Thailand. Bukan hanya orang Islam Thai yang perlu makan makanan halal tetapi usahawan yang ingin menghasilkan makanan Halal untuk dijual kepada pengguna Islam di negara ini dan menghasilkan untuk eksport di pasaran dunia Muslim yang perlu diberi perhatian yang serius. 

Di samping itu, Thailand adalah pengeluar makanan utama di dunia. Pasaran dunia Islam mempunyai kira-kira 2,000 juta orang, jadi makanan Halal adalah saluran pemasaran yang penting. Thailand perlu memberi perhatian untuk meningkatkan bahagian pasarannya. 

Pengilang sendiri perlu memberi perhatian serius kepada mereka yang berkaitan agar perlu belajar dan berdasarkan pemahaman yang betul untuk mempersiapkan pengeluaran untuk membina asas yang kukuh untuk negara ini.

Dr. Shawnee seterusnya berkata, "Kerajaan semasa mempunyai dasar untuk mempromosikan industri makanan halal untuk eksport dan telah mengubah dasar itu menjadi serius amalan dari segi pembangunan bahan mentah, mempromosikan usahawan, mencari pasaran dan pembangunan mekanisme pensijilan Halal adalah kredibel dan diterima oleh pengguna di dalam dan di luar negara. 

Merupakan bahagian penting dalam mempromosikan ekonomi negara dan menjadi sebahagian daripada perjalanan ke Thailand selain mengalami tarikan pelancongan yang indah dan juga menyediakan makanan halal yang selamat dan Halal. Kita perlu mempercepat perhubungan awam, membina kepercayaan kepada organisasi Halal dan negara-negara Islam yang menerima piawaian halal di Thailand dan memahami cara hidup umat Islam Thai lebih khusus, khususnya untuk menyokong pelancong Islam dari pengembangan industri pelancongan semasa kemasukan ke dalam Komuniti Ekonomi ASEAN. Ini adalah komuniti yang telah memperoleh internet.

Terima kasih Info dari phuketcity.org sempenar seminar ini.




Explore Phuket, Thailand .
Saya sarankan anda untuk install app Thailand Muslim Friendly Destination ini untuk info-info dan offline maps me so senang nak jalan-jalan.


Semoga aktiviti sebegini di teruskan lagi bagi menggalakkan industri pelancongan halal di mana-mana negara yang menjadikan tarikan pelancong-pelancong. Semoga muslim friendy dapat membantu meningkatkan lagi ekonomi negara.






















Baca lagi :
5 tempat di Phuket yang anda harus lawati.

Apa anda tunggu lagi? Rancang perjalanan anda ke destinasi seterusnya. Segala maklumat tambahan Phuket Andaman Halal Tourism 2017  boleh ke website mereka.


Phuket Andaman Halal Tourism 2017

Tourism Authority of Thailand, Malaysia