Terkini | New

PETRONAS TUBUH YAYASAN PETRONAS

PETRONAS lancarkan Yayasan PETRONAS, iaitu
Tanggungjawab Sosial (CSR), untuk memberi kesan yang lebih luas dan mendalam terhadap aktiviti CSR di seluruh komuniti di Malaysia.



Pelancaran Yayasan PETRONAS hari ini dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia YAB Dato 'Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan disaksikan oleh Pengerusi Yayasan PETRONAS Datuk Ahmad Nizam Salleh dan Presiden PETRONAS dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin.



Datuk Ahmad Nizam berkata Yayasan PETRONAS dipandu oleh naratif 'Where Good Flourishes'.

"Matlamatnya adalah untuk mewujudkan ruang dan laluan di mana kita dapat memupuk kerjasama antara perbadanan, institusi, organisasi, masyarakat, dan kerajaan. Yayasan PETRONAS bertujuan untuk memperluaskan apa yang PETRONAS telah lakukan untuk masyarakat dan alam sekitar selama empat dekad yang lalu, menjadi nilai sosial yang lebih besar dan kesan yang mampan, "





Tan Sri Wan Zulkiflee menambah: "Penggabungan Yayasan PETRONAS bertepatan dengan ulang tahun ke-45 PETRONAS, dan dengan bangga kita menyaksikan penubuhan asas filantropi yang akan, mulai hari ini, melaksanakan inisiatif CSR kami di seluruh negara. Kami yakin bahawa Yayasan akan membentuk usaha komuniti kami untuk menyumbang kepada ekosistem yang mampan yang memenuhi keperluan semasa dan masa depan masyarakat. 



"Yayasan PETRONAS akan memberi tumpuan kepada ketiga-tiga bidang ini:

* Pendidikan: Program "Sentuhan Ilmu" akan didedikasikan untuk meningkatkan peluang bagi pelajar yang kurang bernasib baik dengan menyedari potensi mereka melalui pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).

* Komuniti Kesejahteraan dan Pembangunan: program "Sentuhan Kasih" dan "Sentuhan Harapan" akan ditumpukan kepada usaha untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat kurang bernasib baik melalui belia melalui kehidupan yang mampan dan kesihatan yang lebih baik.

* Alam Sekitar: Program "Sentuhan Alam" akan memberi tumpuan kepada menjaga alam sekitar melalui program biodiversiti, pemuliharaan dan karbon neutral.




Pada bulan-bulan akan datang, lebih banyak inisiatif dan perkongsian akan diperkenalkan. Sebagai tambahan kepada program tandatangan dan peningkatan, Yayasan PETRONAS juga akan terus menguruskan inisiatif CSR semasa yang dilaksanakan oleh bahagian perniagaan dan subsidiari lain PETRONAS.

Untuk maklumat lanjut mengenai Yayasan PETRONAS dan aktivitinya, sila layari
E-mel yayasanpetronas@petronas.com 
atau hubungi + 603-27109000.