Terkini | New

Le French Festival Edisi ke-19 Mengumumkan Barisan Programnya Untuk Tahun 2020 Yang Terbesar Di Malaysia

Kini anda tak perlu ke France untuk merasai sendiri pelbagai program dan aktiviti meraik dari negara Perancis ini. Edisi ke-19 Le French Festival mengumumkan barisan programnya untuk tahun 2020. Pertunjukan dan acara yang dapat dinikmati secara langsung dari Le French Festival.


Ms. Julie Loffi, Coordinator of Le French Festival; Ms. Shirley Low, Chief Marketing Officer of Golden Screen Cinemas; H. E. Frederic Laplanche, Ambassador of France to Malaysia; Mr Roger Kasparian, a renowned mid-sixties French photographer whose artwork will be featured in an exhibition with LFF 2020 and Mr. Jacques Bounin, Director of Alliance Francaise photographed together at the press conference of Le French Festival 2020.


Le French Festival kembali lagi, sebagai perayaan acara tahunan Perancis yang paling banyak dijangka dan terbesar di Perancis dengan edisi ke-19 Le French Festival (LFF).



Bermula dari 19 Mac - 26 April, LFF bersedia untuk membawa rakyat Malaysia dalam perjalanan kegembiraan dalam semua perkara Perancis termasuk menonton wayang, pameran seni, persembahan muzik dan teater, gastronomi dan banyak lagi.



Sejak penubuhannya pada tahun 2001, LFF mula berkembang menjadi aktiviti pertukaran budaya antara Perancis dan Malaysia sambil berjaya diadakan di empat bandar utama, yang mencapai puluhan ribu penonton iaitu Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor Bahru dan Kota Kinabalu .

Tarikh Festival Perancis 2020 di Malaysia
Kuala Lumpur: 19 March- 5 April⁣
Pulau Pinang: 9 April- 19 April⁣
Johor Bahru: 16 April- 19 April⁣
Kota Kinabalu: 23 April- 26 April⁣



Edisi ini akan dengan bangganya disampaikan oleh Martell sebagai rakan kerjasama dan rakan kongsi Le French Festival - menarik perayaan untuk semua orang dari semua lapisan masyarakat termasuk keluarga dan anak-anak, penggemar Perancis, peminat filem, dan makanan.



Bukan sahaja akan ada pelbagai program dan aktiviti yang dapat dinikmati oleh semua dalam kehidupan Perancis, penganjur Alliance Française (AF) bersama dengan Kedutaan Perancis di Malaysia menjemput rockstar terkenal di dunia, Manu Chao.



Beliau akan tampil dalam musik akustik dari album Sibérie m'était contée, persembahan di Perancis dan Sepanyol, sebagai sebahagian daripada jelajah Asia Tenggara.



LFF 2020 juga akan bersama oleh chef selebriti Malaysia yang terkenal Anis Nabilah, yang akan menjadi tetamu dan 'Friend of the Festival' atas sokongan berterusan dan minatnya dalam gaya hidup masakan Perancis.



"Dalam edisi Le French Festival ini, kami sangat teruja untuk membawa semua orang ke pelayaran yang luar biasa seperti tiada yang lain dalam bentuk seni yang paling asli - meneroka muzik dan masa dalam keadaan yang melampaui imaginasi dunia.


"Bersama dengan para kolaborator kami, kami bertekad untuk memberi penghargaan kepada semua yang ditawarkan oleh budaya Perancis ke tahap yang lebih tinggi di Malaysia melalui perayaan ini. Ia akan membuat anda bergerak melalui pemilihan 17 filem terbaru yang menunjukkan kepelbagaian ciptaan Perancis dalam semua genre: dari Norway ke Kirgizstan, dengan berhenti sepanjang perjalanan di Venice, Tunis dan, tentu saja, Perancis. "
Jacques Bounin, Pengarah Alliance Française Kuala Lumpur.

LFF 2020 akan menampilkan tren dan hiburan terkini dari Perancis termasuklah musik, teater, workshop dan tayangan 17 filem terbaru yang memenangi pelbagai anugerah dengan sarikata bahasa english.

1. Spread Your Wings (Donne-moi des ailes)
2. The Specials (Hors Normes)
3. Selfie (Selfie)
4.Venice Calling (Venise N'est Pas En Italie)
5. In the Name of the Land (Au Nom De La Terre)
6. Someone Somewhere (Deux Moi)
7. Arab Blues (Un Divan a Tunis)
8. Of Love and Lies (Fourmi)
9. The Royal Exchange (L'Echange des Princesses)
10. The Prince's Voyage (Le Voyage du Prince)
11. The Mystery of Henri Pick (Le Mystere Henri Pick)
12. Conviction (Une Intime Conviction)
13. Guy (Guy)
14. Paper Flags (Les Drapeaux de Papier)
15. Real Love (C'est ca l'Amour)
16. Father and Sons (Deux Fils)
17. Keep Going (Continuer)




"Pada tahun ini, kami ingin menggoda deria kawan-kawan Malaysia kami. Kami mahu sesetengah rakyat Malaysia menikmati dalam budaya Perancis melalui lima deria: pemandangan, bunyi, rasa, bau dan sentuhan.

"Kami sedang mengembangkan beberapa aktiviti kami di sini. Untuk acara Art de Vivre kami akan bekerjasama dengan minyak wangi Perancis yang terkenal, yang akan membawa kita ke dalam perjalanan yang harum dari bau Perancis yang eksotik yang kami suka, dan kali ini untuk kolaborasi Perancis-Malaysia kami, kami akan memulakan pelayaran muzik yang akan mencerminkan pelbagai gaya dari klasik ke romantis, dipenuhi dengan sentuhan Perancis untuk adegan eklektik itu, "kata Cik Julie.




Lokasi untuk setiap aktiviti seperti tayangan filem, pameran seni, muzik, teater dan gastronomi anda boleh layari laman web atau Facebook Le French Festival untuk maklumat lanjut.

Festival Perancis 2020
Website: www.lefrenchfestival.com.my
Facebook: www.facebook.com/lefrenchfestivalmy
Instagram: www.instagram.com/lefrenchfestival_my
 #lefrenchfestivalmy #lefrenchfestivalmy2020 #lffkl