Terkini | New

Memperkasakan Wanita dan Remaja: Parti Nur Otan Mengumumkan Pilihan Raya Intra-Parti di Seluruh Negara

Memperkasakan Wanita dan Remaja : Parti Nur Otan Mengumumkan Pilihan Raya Intra-Parti di Seluruh Negara

Buat pertama kalinya dalam sejarah Kazakhstan, pemilihan utama parti Nur Otan akan diadakan pada skala pemilihan intra parti di seluruh negara, setelah itu calon wakil rakyat Mazhilis (majlis rendah Parlimen) dan Maslikhat (badan perwakilan tempatan). akan dipilih. Pilihan raya akan diadakan tahun depan.




Pemerintah Kazakhstan melaksanakan banyak reformasi politik di negara itu selama setahun terakhir, ia meminda Undang-Undang tentang Majlis Damai agar lebih mudah mengatur dan mengambil bahagian dalam perhimpunan. Presiden Kassym-Jomart Tokayev menubuhkan Majlis Parti Amanah Negara untuk lebih mempermudah konsep 'negara mendengar'.



Undang-undang pilihan raya juga menyaksikan banyak Pindaan, termasuk menurunkan lambang pendaftaran parti politik. Penganjuran pendahuluan pertama Kazakhstan adalah satu lagi langkah menuju pendemokrasian dan keterbukaan proses politik di negara ini.

Terdapat beberapa faedah untuk mengadakan pesta utama, baik untuk pesta dan negara itu sendiri. Pertama, proses itu memudahkan proses demokrasi memilih calon calon yang akan datang, kerana setiap anggota parti dapat memberikan suara untuk calon.

Prosesnya lebih kompetitif kerana setiap calon harus meyakinkan para anggotanya bahawa mereka adalah calon yang sesuai dan akan menunjukkan prestasi yang tinggi sekiranya terpilih menjadi Mazhilis. Ini bermaksud bahawa mereka yang memperlihatkan sifat-sifat yang diperlukan untuk menjadi timbalan di Parlimen kemungkinan akan dipilih sebagai calon. Pada akhirnya, ini memastikan bahawa hanya calon teratas yang dipilih.

Selanjutnya, primer memastikan bahawa wajah baru berpeluang untuk berpartisipasi dalam proses tersebut. Ini sangat penting bagi Kazakhstan, yang telah mengalami perubahan besar sejak beberapa tahun kebelakangan ini, termasuk peralihan kuasa pada tahun 2019.

Presiden Pertama Kazakhstan - Pemimpin Bangsa, Nursultan Nazarbayev, memerintahkan untuk memasukkan sekurang-kurangnya 30 peratus wanita dan 20 peratus orang muda di bawah usia 35 tahun dalam senarai parti untuk setiap Maslikhat dan Mazhilis. Sehubungan dengan itu, situasi yang unik tahun ini adalah untuk pertama kalinya dalam sejarah Nur Otan, sebilangan wanita dan belia akan ditambahkan ke dalam senarai pesta Nur Otan.

Keperluan ini ditambahkan pada peraturan untuk perdana dan disetujui oleh dewan politik parti. Kuota ini akan memperkasakan wanita dan penyertaan mereka dalam proses politik dan sivil. Kazakhstan sudah mempunyai perwakilan wanita tertinggi kedua di parlimen di antara negara-negara Kesatuan Ekonomi Eurasia. Peraturan mengenai kuota ini selanjutnya akan menyumbang kepada penglibatan wanita dalam politik dan proses membuat keputusan. Di samping itu, peluang telah dibuka untuk anak muda yang aktif dan berkemampuan untuk membuat karier sebagai anggota parti, dan secara langsung menyumbang kepada pemodenan dan kemajuan Kazakhstan yang sedang berlangsung.

Hari ini, semua parti politik, termasuk Nur Otan, menyedari lebih daripada sebelumnya bahawa sesama muda tidak boleh dianggap sebagai pengundi. Mereka juga merupakan kumpulan calon utama mereka. Tetapi tidak cukup dengan hanya memahami ini secara teori. Harus ada mekanisme baru untuk melibatkan orang muda dalam sistem pemerintahan politik.

Salah satu kaedah ini adalah penyertaan orang muda dalam pemilihan parti awal. Anggota muda masyarakat Kazakhstan adalah masa depan negara, yang akan bertanggungjawab untuk pembangunan dan berkembangnya. Oleh itu, adalah mustahak untuk memasukkannya dalam proses politik dan pilihan raya seawal mungkin.

Pada mulanya, ia dirancang untuk mengadakan dari 30 Mac hingga 16 Mei. Tetapi karena pandemi koronavirus dan tindakan kurantain di negara ini, pemilihan intra-partai ditunda. Pengundian calon di kalangan anggota Nur Otan kini akan diadakan dari 17 Ogos hingga 3 Oktober.

Primer merangkumi lima peringkat:

1. Penamaan dan pendaftaran calon;
2. Persiapan calon untuk berkempen;
3. Berkempen;
4. Mengundi;
5. Pengesahan calon terpilih.

Untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya, calon mesti memenuhi syarat berikut: menjadi warganegara Kazakhstan, 25 tahun atau lebih, dan tinggal secara tetap di Kazakhstan selama 10 tahun terakhir.

Jawatankuasa Kawalan Parti, serta komisi pengawasan parti dan wilayah, akan mengawasi pelaksanaan utama.

Semasa pendahuluan, para pemilih akan mendengar ucapan ahli-ahli Nur Otan, dan juga mengetahui mengenai program dan projek yang dicadangkan mereka. Perbahasan awam akan diadakan di persidangan cawangan daerah, daerah dan bandar. Penyertaan dalam perdebatan awam adalah wajib bagi semua calon.

Perlu diperhatikan bahawa perdebatan awam akan memberi peluang kepada para calon untuk menangani isu-isu yang paling mendesak yang mempengaruhi masyarakat Kazakhstan hari ini, termasuk pemulihan ekonomi dan pertumbuhan berikutan wabak COVID-19, taraf hidup warga Kazakhstan, sokongan untuk kecil dan sederhana - perniagaan bersaiz besar, pengembangan masyarakat madani, dan keutamaan utama lain. Membahaskan isu-isu ini semasa pendahuluan bermaksud bahawa ahli parti, dan juga orang ramai, dapat mengetahui tentang kedudukan calon yang berpotensi dalam isu-isu penting ini.

Menurut peraturan, calon akan berkempen dengan perbelanjaan mereka sendiri. Pembiayaan dari entiti undang-undang dengan penyertaan asing atau warganegara asing atau agensi kerajaan dilarang. Pada hari pengundian, satu pemerhati dari setiap calon boleh hadir di tempat mengundi.

Pada akhirnya, penganjuran pendahuluan oleh parti Nur Otan adalah demonstrasi bahawa Kazakhstan bersedia memodenkan dan mereformasi sistem politiknya untuk memastikan pluralisme pendapat, perdebatan terbuka, dan persaingan bebas. Ini akan menjadi pengalaman baru di peringkat ini untuk parti dan negara.

Walaupun begitu, hakikat bahawa keputusan telah dibuat untuk mengatur perdana ini menunjukkan bahawa parti pemerintah dan pihak berkuasa yakin dengan kemampuannya dan kesediaan Kazakhstan untuk memperkenalkan amalan baru ini. Ini memberi pertanda baik untuk masa depan Kazakhstan dan demokrasi.