Terkini | New

Quinton Academy Merasmikan Skycac Pusat Seni Kreatif Di Skypark One City

AKADEMI QUINTON DITUBUHKAN OLEH QUINTON GROUP, ARON KOH DAN RYON LEE MENYEDIAKAN 10 SIJIL PROFESIONAL BAGI TUJUAN MEMBINA PANGKALAN PUSAT FILEM, MEMBUKA PUSAT SENI KREATIF SKYCAC UNTUK MEMUPUK BAKAT DALAM INDUSTRI KREATIF MALAYSIA


Quinton Group, di asaskan syarikat Lomo Pictures Sdn Bhd yang juga merupakan milik penerbit terkenal, Aron Koh dengan kerjasama "Penulis Skrip Jutaan" merangkap pengarah, Ryon Lee.

Ia ditubuhkan bagi memupuk bakat profesional tempatan dalam industri hiburan, lakonan dan penerbitan filem, menyediakan drama bersiri tempatan, pelbagai rancangan, seni persembahan, media baharu dan semua rangkaian industri berkaitan media dan sumber perkakasan dan perisian.


Mereka juga menubuhkan Pusat Seni Kreatif Skycac, yang menawarkan pelbagai pilihan akademik kepada pelajar yang berminat dalam filem dan industri seni persembahan dan untuk memupuk
penerbitan filem dan persembahan seni yang cemerlang, berbakat dalam membantu perkembangan industri pada masa hadapan.


Aron Koh telah lama berkecimpung dalam industri perfileman Malaysia selama bertahun-tahun. Kejayaan dalam menghasilkan banyak filem tempatan yang berkualiti dan juga mengintegrasikan syarikat penerbitan filem tempatan dan luar negara sekaligus membantu meningkatkan pasaran filem tempatan, Hong Kong dan Taiwan.





Sementara itu, "Penulis Skrip Jutaan", Ryon Lee juga telah bekerjasama dengan Aron dalam beberapa filem termasuk "Show Me Your Love", "Hounted Hotel", "Walk With Me", "House Of Happiness", "Smalltown Heroes" dan sebagainya, berjaya menempatkan diri dalam dunia perfileman setelah, 
memiliki reputasi dan kejayaan “box office” dalam industri Filem Malaysia.



Kali ini, kedua-dua mereka menjalin kerjasama dengan Quinton Group untuk menubuhkan Quinton Akademi sebagai tempat lahirnya bakat filem dan seni. Ia demi menyediakan pelbagai bidang akademik pilihan kepada pelajar yang berminat dalam industri perfileman dan seni persembahan dengan penekanan teori dan amalan filem melalui kursus, membantu pelajar untuk menemui kerjaya perfileman mereka sekaligus membawa industri perfileman tempatan ke peringkat antarabangsa.



Menjemput Profesional Dalam dan Luar Negara untuk Mengajar Sijil Profesional Akademi Quinton telah menubuhkan 10 sijil profesional baharu termasuk Sinematografi, Pengeluaran Bunyi, Teater dan Lakonan, Teater Muzikal, Penulisan Kreatif, Pengarah Kandungan, Persembahan Muzik, Koreografi Stunt, Pengurusan Produksi, dan Penjenamaan KOL dan Siaran Langsung, memupuk bakat dengan semua aspek untuk menjadi profesional dalam industri perfileman.



Menurut Aron Koh “Sebagai penerbit berpengalaman di Malaysia, saya selalu fikir “bakat” adalah elemen terpenting dalam industri. Terdapat ramai bakat di Malaysia tetapi kekurangan peluang dan platform untuk mempamerkan kemahiran mereka. Oleh itu, tujuan utama kami untukmembuka Quinton Academy adalah untuk menemui lebih ramai bakat yang bersemangat dalam industri perfileman dan memberi mereka latihan dan bantuan untuk membantu meningkatkan industri terutamanya dalam Malaysia.”





Tambahan pula, Quinton Academy terdiri daripada ramai pensyarah profesional dan berkelayakan. Ketika ini akademi itu terdiri daripada pelbagai pengarah tempatan, penulis skrip, pelakon dan lebih ramai lagi profesional tempatan. Pada masa akan datang, mereka akan bekerjasama Kolej Universiti Lincoln, Akademi Broadway dan Akademi Filem New York manakala menjemput pelbagai bakat profesional dan profesor dari Itali, Australia dan lain-lain negara sebagai pensyarah untuk bekerjasama dan memenuhi visi akademi untuk memupuk lebih banyak lagi bakat dalam seni perfileman dan industri produksi.



Aron juga menekankan bahawa industri seni perfileman memerlukan lebih ramai bakat kompaun dalam hal ini era. Selain daripada pengajaran kursus profesional tradisional, akademi juga menyediakan media baharu dan pengajaran yang melibatkan pengaruh untuk menggalakkan kepelbagaian kemahiran seni perfileman dalam kalangan pelajar dan juga akan mewujudkan kursus Diploma dan Ijazah Lanjutan dalam masa depan terdekat.

PENUBUHAN SKYCAC SEBAGAI PANGKALAN KREATIF SENI FILEM

Dalam pada itu, Quinton Academy turut menubuhkan Skycac (Pusat Seni Kreatif) sebagai pusat persembahan, penerbitan filem, platform filem dan budaya serta pelbagai guna pusat seni kreatif. Ia akan menyediakan pelbagai persembahan secara bulanan termasuk persembahan muzik, rancangan broadway, koir dan sebagainya, menyerlahkan bakat tempatan melalui persembahan seni.




Penubuhan pusat seni itu bukan sahaja untuk mencari bakat tempatan, tetapi juga untuk membantu mereka mengejar impian mereka serta menyokong dan mempromosikan kumpulan seni tempatan untuk bersinar di platform filem Antarabangsa.

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi: www.quintonacademy.com atau hubungi 012-345 1019 / 012 979 1019.