Terkini | New

Festival Filem Antarabangsa Malaysia melancarkan Akademi MIFFest untuk memupuk bakat industri filem tempatan.

Festival Filem Antarabangsa Malaysia melancarkan Akademi MIFFest untuk memupuk bakat industri filem tempatan.
Joanne Goh dan Aron Koh menerima Fellowship Kehormat daripada Kolej Universiti Lincoln.


Sejak dua tahun lalu, Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) terpaksa dihentikan selama setahun dan dijalankan dalam mod dalam talian semasa dilanda pandemik covid 19. Festival ini kini muncul semula secara fizikal julai nanti. Kemunculan semula Festival ini telah menambah nilai serta membuka banyak ruang bukan sahaja mewujudkan Pasaran Projek MIFFest yang pertama, tetapi juga membuka Akademi MIFFest.


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Malaysia telah menyaksikan berturut-turut penerbitan filem yang cemerlang, pengarah, pelakon, penulis dan pembuat filem lain mencipta nama di luar negara. Ini telah memberi inspirasi kepada ramai pencinta filem untuk meneroka program yang seumpama.

 


MIFFest Academy telah ditubuhkan bertujuan menyediakan platform bagi industri filem untuk belajar dan berkongsi dengan orang ramai, dan MIFFest berharap dapat membawa manfaat terbesar kepada sarjana filem tempatan melalui hubungannya sendiri dengan festival filem di seluruh dunia.


Akademi MIFFest akan memperkenalkan kursus masa hadapan berdasarkan pengarahan filem dan televisyen, fotografi, penulisan skrip, penerbitan filem dan televisyen, dan persembahan artistik. Ia menawarkan pelbagai kursus profesional yang berbeza berkaitan dengan filem dengan mengimbangi kedua-dua sukatan pelajaran teori serta praktikal dengan penglibatan dalam penerbitan filem sebenar dan sebagainya.



Akademi ini juga akan memberi peluang kepada pelajar yang bersemangat untuk membolehkan mereka menunjukkan hasil pembelajaran mereka dengan pelaksanaan beberapa projek. Akademi ini menjalin kerjasama dengan Akademi Quinton, dan kursus dan pensijilan disahkan oleh Kolej Universiti Lincoln dan disampaikan oleh Prof Dr. Amiya.



Cik Joanne Goh, Pengerusi Festival Filem Antarabangsa Malaysia telah dianugerahkan "Honorary Fellowship" pada Majlis Menandatangani MOU Akademi MIFFest, Encik Aron Koh turut dianugerahkan anugerah yang sama pada majlis berkenaan.


"Penghormatan ini merupakan pengiktirafan penting terhadap dedikasi dan kerja keras yang saya lakukan." Kata Joanne Goh Sepanjang tahun saya berada dalam industri perfileman, saya telah melakukan yang terbaik untuk belajar, memahami pengetahuan dan pencarian berterusan untuk skrip yang baik, dan untuk menghasilkan karya filem bersama-sama dengan pembuat filem yang cemerlang dari dalam dan luar negara. ."


Anugerah ini telah menambah asas yang kukuh untuk kerjaya saya dalam industri perfileman. Memandangkan saya telah diiktiraf oleh Akademi Quinton, saya berharap dapat menyumbang kepada industri filem tempatan. Saya berharap melalui sumber saya sendiri, saya dapat mewujudkan jambatan untuk pembikin filem tempatan untuk menghubungkan filem tempatan dan antarabangsa. " ujarnya lagi.


Akademi MIFFest akan diadakan di tempat Akademi Quinton, yang merupakan lokasi yang sama dengan Pasaran Projek MIFFest, yang akan diadakan dari 12 hingga 13 Julai, dan semua pembuat filem yang berminat boleh memohon penyertaan daripada pegawai MIFFest.


Festival Filem Antarabangsa Malaysia dan Anugerah Global Emas telah ditubuhkan pada 2017. Dalam tempoh lima tahun ini, festival itu telah berjaya membawa filem antarabangsa yang cemerlang ke Malaysia dan memberi peluang kepada penonton Malaysia untuk melihat karya berkualiti dari negara lain. Selain membawa masuk filem antarabangsa, festival itu juga bertujuan menyediakan platform yang lebih luas untuk filem, pengarah dan pelakon Malaysia mempamerkan karya mereka.
 


Festival ini didedikasikan bagi tujuan membawa filem Malaysia ke peringkat antarabangsa dan membolehkan dunia menyaksikan kehebatan filem Malaysia.