Terkini | New

Pelancaran Rasmi METAHOVER, Produk Hasil kerjasama Teknologi Mikro Metalmach (MMT) dan Future Hover Industrial Co, Ltd

YBhg.Datuk Mohd Mustafa Abdul Aziz, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) menyaksikan pelancaran rasmi METAHOVER, produk hasil kerjasama usaha sama bernilai RM1 bilion antara Pengeluar Bahagian Logam Precision tempatan - Teknologi Mikro Metalmach(MMT) dan Rakan Kongsi Bahan Bantu dari China - Future Hover Industrial Co., Ltd (Future Hover), menyasarkan memperoleh RM1 bilion hasil eksport dalam tempoh 10 tahun.


METAHOVER menyediakan perkhidmatan yang merangkumi semua untuk fabrikasi pemasangan dan ujian bagi semikonduktor di Malaysia. Dengan adanya Future Hover, syarikat itu dapat meminimumkan kos pengeluaran untuk pemasangan semikonduktor tanpa sebarang kompromi terhadap kualiti, dengan itu, meletakkan Malaysia sebagai destinasi utama untuk eksport komponen elektronik tersebut di Asia Tenggara.



Encik. Alfred Foo, Pengarah Perniagaan (Malaysia) Future Hover Industrial Co. Ltd


Encik. Low Kim Yoong, Pengarah Operasi Teknologi Mikro Metalmach 

Ini, digandingkan dengan pengalaman 40 tahun MMT dalam industri, pastinya akan dianggap berharga kepada pelabur asing dan menarik pembekal antarabangsa untuk mendapatkan alat ganti dan aksesori yang berpatutan dan boleh dipercayai di Malaysia.


Pn. Sharimahton Mat Salleh, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pecutan Eksport) MATRADE berkata, “Mesin dan Peralatan (M&E) adalah industri penting kepada Malaysia. sektor itu merupakan sektor eksport ke-7 terbesar, dengan nilai RM49.9 bilion, mewakili 4 peratus daripada jumlah eksport Malaysia pada 2021. mesin dan radas yang digunakan terutamanya untuk pembuatan semikonduktor, alat ganti dan aksesori adalah segmen eksport terbesar, bernilai RM8.8 bilion atau 17.5 peratus daripada jumlah eksport M&E pada 2021, manakala dalam tempoh 7 bulan pertama 2022, eksport M&E Malaysia telah mencecah RM34 .4 bilion, peningkatan sebanyak25.5 peratus daripada tempoh yang sama tahun lepas.”

Kemudian menambah berkata, “Teknologi Mikro Metalmach - dengan pengalaman selama 4 dekad dalam pemesinan ketepatan, serta fabrikasi acuan dan acuan, kami percaya bahawa syarikat itu mempunyai keupayaan untuk menghasilkan bahagian dan komponen pemesinan berkualiti tinggi yang digunakan dalam pelbagai sektor seperti semikonduktor. , perubatanperanti, automasi, aeroangkasa, E&E dan industri am.reputasi ini pastinya menarik minat dalam perkongsian dengan perniagaan asing."


Selain itu, METAHOVER juga akan menubuhkan bahagian penyelidikan dan pembangunan dalaman di Malaysia untuk mengkaji arah aliran dalam pembuatan semikonduktor untuk mempertingkat dan menginovasi lagi proses pengeluaran.

Adalah amat penting bagi METAHOVER untuk sentiasa menjadi satu langkah di atas supaya Malaysia akan dapat mencapai kecemerlangan jauh melebihi kehadiran pasaran globalnya yang sedia ada dalam industri masing-masing untuk beberapa tahun akan datang.


Encik Low Kim Yoong, Pengarah Operasi Metalmach Micro Technology, berkata, “METAHOVER berdiri tegak dalam rantaian bekalan semikonduktor kerana tidak seperti pesaing - bukan sahaja kami mampu mengendalikan proses pemasangan semikonduktor hujung ke hujung, tetapi kami juga mampu untuk berbuat demikian dengan beberapa yang paling banyakharga yang kompetitif di dunia, tanpa menjejaskan kualiti.pada zaman ini, kemudahan memainkan peranan penting dalam mendapatkan kelebihan daya saing dalam pasaran, dan menjadi mandat kami untuk menyediakan perkhidmatan menyeluruh untuk membantu pembekal tempatan dan antarabangsa dalam usaha mereka melalui penyelesaian sehenti iaitu - METAHOVER.”