Terkini | New

AirAsia Foundation menganjurkan 'In Search of Home'

AirAsia Foundation menganjurkan 'In Search of Home' - Aktiviti kesedaran terhadap pelarian di Malaysia bertempat di AirAsia RedQ. Acara ini adalah untuk menyerlahkan cara inovatif dan cara kerja bagi membantu meningkatkan kehidupan pelarian di Malaysia.

Acara ini adalah sebahagian daripada pengalaman AirAsia Allstar dan mereka yang bekerja di persekitaran dan budaya pejabat yang unik. 





AirAsia memberi laluan untuk mempamerkan budaya tempat kerja termasuk AirAsia dan menonjolkan cara yang inovatif bahawa perusahaan sosial dapat membantu meningkatkan Kehidupan pelarian di Malaysia. Tempat kerja yg istimewa kepada umum yang jarang dipertontonkan.





Pengarah Eksekutif Yap Mun Ching berkata, "Kami mahu memperkenalkan lebih ramai orang kepada perusahaan sosial yang Foundation AirAsia menyokong dan pada masa yang sama menarik perhatian kepada cabaran yang pelarian hadapi. Kami juga ingin mengalu-alukan pelarian ke rumah kami sendiri dalam RedQ, dalam Semangat nilai Allstar kami meletakkan orang pertama. "









 'In Search of Home' lebih 100 tetamu telah dibawa melawat RedQ, Melawat pameran photo berjudul Pieces of Home oleh UNHCR dan mendengar perkongsian sesi oleh Nahid Kazemi, pengasas bersama wakil perusahaan sosial Nazanin dan pelarian Afghan, serta Dr Munawwar Salim, Ketua Operasi dapur umum, pasukan respons perubatan yang telah berkhidmat di Hospital Field Malaysia di kem-kem pelarian Rohingya dalam Cox, Bazar, Bangladesh sejak Okt 2017. 








Terdapat lawatan tour sekitar RedQ, pameran foto, ceramah oleh sukarelawan di kem pelarian, drama oleh pelarian Afghanistan yang bertajuk 'Menjerit dalam Senyap' mengenai perkahwinan kanak-kanak dan makan malam dengan Projek Picha dengan hidangan masakan dari 3 negara masakan keluarga pelarian.











Aktiviti penjualan produk yang direka oleh pelarian dan komuniti artis lain dari ASEAN. Ia juga akan menjadi peluang bagi para tetamu untuk bergaul dengan AirAsia Allstars untuk mengetahui lebih lanjut mengenai budaya kerja serta pelarian.








Nazanin menjual beg berwarna-warni di kedai  sosial Yayasan AirAsia  dan bekerjasama dengan Yayasan AirAsia untuk kitaran jaket keselamatan yang tamat tempoh menjadi aksesori seperti beg. Manakala AirAsia adalah penaja penerbangan untuk doktor sukarela perjalanan ke Bangladesh di bawah banner dapur umum ini.






Acara kemuncak pada malam itu adalah teater bertajuk 'Menjerit dalam diam" mengisahkan perkahwinan kanak-kanak dari kumpulan Teater Parastoo, sebuah kumpulan pelarian Afghan yang mengamalkan teater interaktif yang mengajak penonton untuk mencari penyelesaian kepada masalah sosial yang dibentangkan dalam dalam teater tersebut. 

Untuk memeriahkan suasana, tetamu dihidangkan makan malam yang dimasak oleh keluarga pelarian dari Syria, Palestin dan Iraq oleh memenangi anugerah sosial Picha Project.

 untuk maklumat lanjut mengenai 
Yayasan AirAsia kunjungi laman web
www.airasiafoundation.com