Terkini | New

10 Tempat Menarik Di Perlis

Pengembaraan kami ke Negeri Perlis Indera Kayangan  bagi menjelajah destinasi percutian menarik. Peluang yang ada ini kami kongsikan bersama anda dengan meneroka tempat-tempat menarik yang boleh anda lawati.

Negeri Perlis inilah terletaknya ladang-ladang mangga Harum Manis yang merupakan mangga yang boleh dikatakan paling sedap dan wangi. Tapi tak kurang hebatnya makanan mereka, Perlis Indera Kayangan, mempunyai pelbagai makanan menarik yang sedap dan  menarik.

Rasanya kalau datang negeri Perlis tak lengkap jika tidak jejak kaki di jeti Kuala Perlis yang menjadi main point pengangkutan feri ke Pulau Langkawi.

1. Jambatan Tuanku Syed Putra






Lebih lengkap lagi jika sama-sama dapat melihat perkampungan nelayan di sini. Dari Jambatan Tuanku Syed Putra ini anda akan dapat melihat pemandangan menarik dan perkampungan nelayan yang terdapat di sini. Menarik melihat telatah anak-anak kampumg yang bermain gelongsor.







Sempat juga mencuba mainan kanak-kanak di sini dan mereka sememangnya peramah.


Pemandangan tepi pantai Kuala Perlis yang 

cantik ini menarik perhatian kami untuk bergambar sekitar kampung nelayan yang berlatar berlatar belakangkan Lautan Andaman.

Di sini adalah sempadan antara Malaysia dan Thailand. Pulau di belakang itu adalah Pulau Brasmana, Thailand tanpa penghuni dan yang kecil sebelahnya terdapat kampung nelayan Thailand.








2. Jeti kampung Sungai Padang.

Bergambar ketika matahari terbenam yang cantik di jeti kampung Sungai Padang yang menarik dengan pemandangan kampung dan jeti kapal keluar masuk di sana.




Damai rasanya melihat keindahan negeri Perlis ini yang sememangnya tiada di tempat lain atau bandar-bandar besar.







3. KUALA PERLIS , MUZIUM KOTA KAYANG.
Uikran yang menarik dan cantik dapat anda lihat jika berkunjung ke sini sambil mengenal sedikit sejarah negeri Perlis. Pelbagai barangan sejarah tersemat di Muzium ini termasuklan informasi sejarah yang menarik.












4. KUALA PERLIS , MUZIUM DIRAJA PERLIS
Selain Muziam sejarah terdapat juga muzium DiRaja Perlis yang menempatkan pelbagai jenis barangan sejarah, peribadi dan cenderamata dari sistem Diraja Perlis. Susur galur kerajaan negeri Perlis anda dapat melihatnya di sini.



http://www.jmm.gov.my/en/museum/kota-kayang-museum

ALAMAT:
Kota Kayang Museum, 

Al-Marhum Kayang, Kuala Perlis, 02000 Perlis
04-977 0027
Email:
pr.mkk@jmm.gov.my


5.TAMAN ULAR & REPTILIA PERLIS.

Taman Ular dan Reptilia Negeri Perlis merupakan satu-satunya taman ularseumpamanya di Malaysia. Di sinilah terdapatnya pelbagai spesis ular yang boleh dilihat di ruang pameran tertutup mahupun di ruang terbuka. 

Ia memberi peluang kepada pengunjungnya untuk mendekati haiwan eksotik ini dengan lebih dekat dalam suasana yang hampir sama dengan habitat asalnya.





Terdapat kira-kira 150 ekor ular dari 34 spesies di taman ini. 25 spesies ular tempatan dan sembilan spesies dari luar negara. 10 spesies ular ditaman ini adalah jenis yang berbisa dan selebihnya tidak berbisa. Di antara jenis ular yang terdapat di taman ini ialah ular sawa, ular tedung selar, ular tedung senduk, ular ekor merah, ular kapak bakau, ular rusuk kerbau dan ular katam termasuk katam tebu dan katam payung serta punti. Paling berbisa ialah ular tedung senduk sembur. Ular paling berat ialah ular sawa seberat 80kg dan panjang 23 kaki.








6. HIKING BUKIT MERBOK, Perlis.

Bukit Merbok, Perlis menjadi pilihan kami untuk mendaki kali ini.
Ketinggian 180meter dan Gua Tembus sedalam 50kaki. Perjalanan mengambil masa 2 jam atau lebih mengikut kemampuan peserta. 5minit berjalan kaki sahaja dari Homestay Kampung Ujung Bukit melalui kawasan sawah padi dan ladang buluh madu pak madi.






Perjalanan dari homestay ujung bukit mengambil masa 10 minit untuk sampai ke kebun buluh madu Pak Madi. Segala taklimat perjalanan di uruskan oleh PNW Perlis yang menjadi guide kami untuk menaiki Bukit Merbok.








Pelbagai mitos dan sejarah dari gua bunian ini di terangkan oleh pihak PNW Perlis dan sejarah kemasukan pendaki dari negara luar yang pernah ke sini dan meninggalkan keratan akbar sejarah mereke ke sini dahulu.



Pelbagai halangan dan rintangan untuk sampai ke puncak, Alhamdulillah sampai dengan selamat dan kami menikmati pemandangan yang menarik can cantik alam semulajadi Negeri Perlis.



Sempat kami merakamkan gambar kenangan di Gua Bunian ini.



















7. GUA KELAM 2

Kami berpeluang menuju dan menjelajahi GUA KELAM 2 bersama Jabatan Perhutanan Perlis dan Perlis Nature and Wildlife.
Taman Negeri Perlis juga terkenal dengan pembentukan gua batu kapur yang mempunyai laluan air bawah tanah antaranya Gua Kelam 1 dan Gua Kelam 2.






Gua Kelam yang juga menjadi salah satu tapak aktiviti perlombongan satu masa dulu mempunyai gua terpanjang di negara ini iaitu kira-kira 3.6 kilometer.






Sejarah perlombongan di sini dianggarkan berusia kira-kira 100 tahun dahulu dan kawasan itu merupakan satu-satunya aktiviti perlombongan dalam gua yang dijalankan di negara ini.



Hampir semua kesan peninggalan aktiviti perlombongan dapat dilihat dalam keadaan baik kerana barangan yang terdapat di situ tidak mengalami proses pereputan.

Laluan terowong bekas kerja-kerja perlombongan di zaman penjajahan Jepun sejauh kira-kira 400 meter merupakan satu pengalaman menarik yang sukar dilupakan.





























Gua Kelam menjadi tumpuan keluarga untuk berekreasi. Air sungai yang dingin dan segar dan kedalaman sungai yang tidak terlalu dalam sesuai untuk kanak-kanak bermandi-manda. 
Bagi yang meminati aktiviti lasak, sangat berbaloi untuk menelusuri gua yang bersejarah ini.






Taman Negeri Perlis, menjadi pilihan kami kali ini. Taman Negeri Perlis merupakan taman negeri yang pertama ditubuhkan di Semenanjung Malaysia iaitu pada tahun 1997 dan diwartakan pada 3 Julai 2008. 


Terletak di sebahagian H.S. Mata Ayer dan H.S. Wang Mu dengan keluasan 4,379.81 ha. Taman Negeri Perlis terletak di sebelah barat negeri Perlis dan mengunjur di atas banjaran batu kapur yang terpanjang di Malaysia (38 km) yang dikenali sebagai Banjaran Nakawan.



Keunikan Taman Negeri Perlis bukan hanya pada flora dan fauna yang endemik iaitu pokok Bogak (Cycas clivicola) sejenis tumbuhan zaman purba dan Beruk kentoi (Macaca arctoides) yang masih boleh ditemui di kawasan Taman Negeri Perlis, tetapi termasuk formasi geologi kawasan itu sendiri. 





Sebahagian besar bukit-bukit batu kapur yang terdapat di sepanjang Banjaran Nakawan adalah terdiri daripada Formasi Setul yang tertua di Malaysia dan dianggarkan berusia lebih 500 juta tahun. Selain itu terdapat juga tempat-tempat lain yang menarik dan boleh dikunjungi oleh pengunjung di Taman Negeri Perlis seperti Gua Wang Burma, Pekan Pelancongan Wang Kelian, Bukit Pelarit, Bukit Rongkit, Denai Warisan, Denai Putera Denmark, Tasik Meranti, kawasan menara pandang dan Gunung Perlis. 








Di samping itu, terdapat dua buah penempatan yang berhampiran dengan Taman Negeri Perlis iaitu Kampung Wang Kelian dan Pekan Kaki Bukit.

Jabatan Perhutanan Negeri membina 14 calet yang menawarkan harga berpatutan untuk kemudahan orang ramai. Taman negeri turut menyediakan 10 tapak perkhemahan bagi mereka yang sukakan aktiviti yang lebih mencabar dengan kemudahan lain iaitu asrama, kemudahan asas termasuk surau, kantin dan tandas.



Pengunjung ke taman negeri ini boleh merasai suasana hutan apabila semua kemudahan didirikan di dalam hutan sejauh kira-kira satu kilometer di dalam taman negeri. pengunjung dapat melakukan pelbagai aktiviti termasuk meneroka Gua Wang Burma satu dan dua yang mengambil masa perjalanan kira-kira 30 minit.





Taman Negeri Perlis
• 3 km dari pekan Wang Kelian
• Terletak di dalam Hutan Simpan Wang Mu
• Merupakan jenis Hutan Separuh Luruh
• Kemasukan : Dewasa RM 2.00, Kanak-kanak RM 1.00
• Dibuka dari 7.00 pagi hingga 6.00 petang
Jabatan Perhutanan Negeri Perlis,Km 2 Jalan Kaki Bukit, 01000 Kangar, Perlis
Tel : 604 - 9765 966


8. Wang Kelian View Point.

Kami sempat menuju ke Wang Kelian view point untuk melihat pemandangan negeri Perlis yang jelas termasuklah beberapa bukit dan gunung-gunung yang megah kelihatan.








9. Nat Pokok Getah dan Nat Simpang Empat, Perlis.

Nat Pokok Getah dan Nat Simpang Empat, Perlis menjadi pilihan kami kali ini. Nat adalah panggilan nama bagi pasar pagi atau pasar sehari di negeri Perlis. Panggilan nama bagi pasar pagi yang betul- betul berada dalam ladang pokok getah. Pasar ini di buka setiap hari Ahad dari jam 7 pagi hingga 12 Tengahari. 


Buah Bidara ini menjadi pilihan kerana agak sukar didapati di mana-mana kedai sekarang ini.



Miangkam Thailand 







Pelbagai pilihan dari barangan kering dan basah ada di jual di sini dan yang pastinya di sini semuanya segar-segar.









Nat Simpang Empat
Panggilan nama bagi pasar pagi atau pasar sehari di negeri Perlis. Pelbagai jenis barangan basah dan makanan menarik terdapat sini.
.Nat Simpang Empat setiap hari selasa awal pagi hingga tengahari.


Buah jentik yang terdapat di negeri Perlis, pertama kali saya melihat dan yang uniknya untuk memakannya anda harus menjentik kulitnya hingga terbuka kulit bagi mendapatkan isi di dalamnya.





ulam-ulam dan makanan tradisi negeri Perlis.




Pasar basah yang segar dengan hasil petani dan nelayan di bawa terus ke sini, semuanya nampak segar-segar belaka.






Kuih-muih yang menarik dan pelbagai.








pelbagai peralatan membuat kuih siap sedia untuk di jual.


Sebelum peluang haruslah merasai sendiri kesedapan laksa perlis yang cukup terkenal di sini.






10. Pokok Durian Berusia 120 Tahun.

Perlis menjadi pilihan kami kali ini yang berdekatan dengan gua kelam, Wang kelian. Dusun buah di sini bukan sahaja buah durian malah terdapat juga manggis, cempedak dan pelbagai jenis buah-buahan lain.





Jika berkesempatan rasailah sendiri buah-buahan yang di jual di kawasan sekitar ini.






Kami sempat bergambar di Bukit Chabang yang menaik dan sanat cantik untuk bergambar. Pemandangan matahari terbenam cantik tetapi kunjungi kami cuacanya agak kelam ketika itu.






https://www.facebook.com/PerlisNatureAndWildlife/
https://www.instagram.com/pnw_official/


Untuk info terkini sila rujuk pada laman social rasmi mereka. Kami share link-link mereka untuk maklumat anda:

FACEBOOK:
INSTAGRAM:
Selamat membaca jangan lupa SHARE post ini dengan semua kenalan.Terima kasih pada semua.