Terkini | New

Sunway Lagoon dan Sunway University Bekerjasama bagi usaha program pendidikan dan pemuliharaan beruang matahari.

Tahniah! Sunway Lagoon dan Sunway University bekerjasama bagi usaha program pendidikan dan pemuliharaan beruang matahari.



Mewakili Sunway Lagoon pada majlis pelancaran yang diadakan di Sunway Lagoon, adalah Calvin Ho, Pengarah Eksekutif Taman Tema Sunway. Mewakili Universiti Sunway pada majlis itu ialah Dr. Elizabeth Lee, Pengarah Eksekutif Kanan Sunway Education Group.



Turut hadir Profesor Madya Dr. Shyamala Ratnayeke, Jabatan Sains Biologi. Profesor Madya Dr. Shyamala Ratnayeke pengkaji ekologi dan pemuliharaan tropika mamalia dan biologi spesies invasif.





Pada tahun 2002, mendapat Penyelidikan Antarabangsa Anugerah Fellowship dari Yayasan Sains Nasional AS untuk menjalankan penyelidikan karnivor liar di Sri Lanka, termasuk kajian perintis mengenai beruang sloth.

Mula mengkaji ekologi dan genetik populasi beruang matahari dan siput epal invasif ketika dia bergabung dengan Universiti Sunway.



Pembukaan projek penyelidikan khusus mengenai beruang matahari mencerminkan perkembangan program pendidikan dan pemuliharaan antara Sunway Lagoon dan Sunway University.



Semua beruang di Asia diancam kehilangan habitat dan pemburuan haram bagi kegunaan perubatan dan masakan tradisional.

Kerjasama antara Sunway universiti dan Sunway Lagoon adalah untuk memberi kesedaran yang lebih besar di kalangan pengunjung mengenai masalah yang dihadapi oleh beruang matahari dan memberi inspirasi kepada tindakan yang akan membantu melestarikan hidupan liar asli kita yang unik.



Terdapat dua subspesies beruang matahari di Malaysia, subspesies Malayan (Helarctos malayanus malayanus) dijumpai di Semenanjung Malaysia dan subspesies Bornean (Helarctos malayanus euryspilus) dijumpai di Borneo.





Ia agak sukar untuk membezakan antara subspesies berdasarkan ciri fizikal, walaupun beruang matahari bornean rata-rata lebih kecil, oleh itu, penyelidikan mengenai filogeni spesies adalah penting.

Beruang matahari disenaraikan sebagai Hidupan Liar yang Dilindungi sepenuhnya di bawa Jadual Kedua Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010.



Dr. Shyamala bekerjasama dengan Dr. Jactty Chew, ahli fakulti di Jabatan Biologi Sains, Universiti Sunway. Mereka mendapat dana dari Sunway University, Lancaster University, dan tiga tahun pembiayaan dari Persatuan Antarabangsa Penyelidikan dan Pengurusan Beruang (IBA) Memberi kajian mereka mengenai ciri landskap dan struktur genetik populasi beruang matahari di Malaysia.



Salah satu projek bertujuan untuk menilai variasi genetik beruang matahari di Malaysia, dan Sunway Lagoon gembira dapat menyumbang sampel genetik dari beruang matahari di taman hidupan liar.

Sampel yang ditawarkan oleh PERHILITAN (Jabatan Hidupan Liar dan Taman Negara) dan BSBCC (Bornean Sun Bear Conservation Center), kajian pertama yang menilai perbezaan genetik antara semenanjung dan Subspesies Bornean telah berhasil.



Moga usaha ini menjadikan sesuatu yang terbaik dan hebat untuk generasi yang akan datang. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Sunway Lagoon, sila lawati www.sunwaylagoon.com.

#SunwayLagoonMY #Sunwayuniversity
#BestDayEver #SunBear #honey #research #wildlifepark #themepark #edutainment #malaysiatravelblog