Terkini | New

Majlis DIALOG ULANGTAHUN KE-40 Dasar Pandang KE TIMUR – PAMAJA MALAYSIA

Dasar Pandang Ke Timur pertama kali diumumkan pada 1982 oleh mantan Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad, menjadikannya 40 tahun pada 2022. 

Sepanjang empat dekad yang lalu, Dasar Pandang ke Timur telah memainkan peranan penting dalam pembangunan hubungan antara Jepun dan Malaysia, dengan perkembangan hubungan dua hala, khususnya kerjasama ekonomi. Malaysia telah menghantar pelajar ke universiti dan institut teknologi Jepun, serta pelatih ke perusahaan dan institut latihan Jepun, untuk melanjutkan pelajaran dan latihan mereka.


Kerajaan Malaysia dan Jepun telah menyumbang kepada projek-projek ini, dengan menghantar guru Jepun ke Malaysia sebagai sebahagian daripada pembiayaannya. Kerajaan Malaysia menganggarkan bahawa kira-kira 15,000 rakyat Malaysia (kira-kira 14,000 mengikut sumber Jepun) telah pergi ke Jepun dalam tempoh 30 tahun, sama ada untuk mendaftar dalam kursus khusus pendidikan tinggi atau untuk memperoleh latihan industri dan perniagaan. 

Selain itu, Institut Teknologi Antarabangsa Jepun (MJIIT), yang ditubuhkan di Malaysia pada 2011, memberi peluang kepada pelajar Malaysia untuk mempelajari teknologi Jepun daripada pakar Jepun. Hubungan antara Jepun dan Malaysia mempunyai tradisi yang panjang dan tersohor.


Ucapan perasmian oleh Mr. Nakao Tadayori, First Secretary, Kedutaan Jepun di Malaysia
They state that “ … bilateral relations between Japan and Malaysia can be classified as ‘a friend in need is a friend indeed’ in times of happiness and hardship …

“ …. Malaysia identified what we believed to be the factors that contributed to Japan’s success. They are patriotism, discipline, good work ethics, a competent management system, and close cooperation between the government and the private sector. And so, we tried to adopt these practices and instill these cultures in our people. And everyone now acknowledges that Malaysia has made better progress than most other developing countries. The fastest pace of Malaysia’s progress and development took place in the last two decades coinciding with Malaysia’s Look East Policy.”
 


Mantan Perdana Menteri Malaysia ke-5, Dato' Sri Mohd Najib Abdul Razak, mencadangkan penambahan komponen baru dan dinaik taraf kepada pelan Dasar Pandang ke Timur 2.0 untuk mengekalkan hubungan Jepun-Malaysia yang positif.
 

Persatuan Alumni Program Persahabatan ASEAN-Jepun Abad ke-21 Malaysia (PAMAJA), adalah salah satu persatuan yang berkaitkan dengan Jepun dan sebahagian daripada ahli Persatuan Persahabatan ASEAN-Jepun untuk Abad Ke-21 (AJAFA-21).

Sepanjang 4 dekad yang lalu, PAMAJA telah menjalankan banyak program ke arah memperkukuh kerjasama dan persahabatan Malaysia-Jepun. Antaranya ialah Program Persahabatan Belia, Hari Kebudayaan Jepun, Seminar Hari Kebudayaan Jepun, Lawatan ke Jepun, menerima kunjungan rakan Jepun ke Malaysia dan menganjurkan program pertukaran belia Jepun ke Malaysia.


PAMAJA menganjurkan Majlis Dialog Ulangtahun ke-40 Dasar Pandang ke Timur untuk mendapatkan idea, mengumpulkan seberapa banyak input, pengetahuan, dan maklum balas mengenai peristiwa-peristiwa sepanjang 40 tahun Dasar Pandang ke Timur di antara Malaysia dan Jepun. 

Bagi pihak PAMAJA, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia kerana membenarkan penganjuran program Majlis Dialog di lokasi yang menakjubkan ini. Jutaan terima kasih juga diucapkan kepada semua ahli panel, media dan tetamu yang hadir pada majlis hari ini.
 
Panel 1: Mr. Mohd Amirul Rizal Abdul Rahim, Senior Deputy Director, International Promotion Asia Africa, Tourism Malaysia Panel 2: Mr. Takizawa Masahiko, Chief Representative, Japan International Cooperation Agency (JICA) Malaysia Panel 3: Ms. Matsumoto Fumi, Executive Director, Japan National Tourism Organization, Kuala Lumpur Panel 4: Mr. Fujita Kiyoshi, Managing Director, Japan Travel Bureau (Malaysia) Sdn. Bhd.

PAMAJA, sebagai salah satu alumni program Dasar Pandang ke Timur begitu komited untuk merancang dan melaksanakan beberapa acara yang berkaitan dengan Dasar Pandang ke Timur ini. Antara acara dirancang adalah booth pameran, webinar, simposium, lawatan ke Malaysia dan lawatan ke Jepun, serta aktiviti pelancongan dan pertukaran budaya dengan kerjasama Kedutaan Jepun di Malaysia, JICA Malaysia, Kementerian Pelancongan, Kesenian & Kebudayaan (MOTAC), Tourism Malaysia, Persatuan Homestay Malaysia, Japan National Tourism Organization, Japan Travel Bureau, Asian-Japan Friendship Association, syarikat dan komuniti Jepun, dan agensi-agensi lain yang berkaitan.


PAMAJA akan berusaha meningkatkan kesedaran ‘Keluarga Malaysia’ mengenai pelaksanaan dan hasil kejayaan hubungan dua hala Malaysia-Jepun. Ia selaras dengan objektif PAMAJA untuk memupuk nilai-nilai kemanusiaan yang lebih baik dan menyemai semangat patriotisme melalui pelbagai aktiviti, serta membantu agensi berkaitan melalui aktiviti berkaitan yang menyumbang kepada pembangunan negara. 

Matlamat ini selaras dengan Dasar Pandang ke Timur. Ulang Tahun ke-40 Dasar Pandang ke Timur harus disambut dengan cara yang signifikan, dan dasar ini, serta perkongsian antara Malaysia dan Jepun harus diteruskan selama-lamanya.

 #PamajaWay4wd #LEP40 #KeluargaMalaysia