Terkini | New

PCG CAPAI PRESTASI PECAH REKOD PADA TAHUN 2021, DENGAN STRATEGI KELESTARIAN YANG KUKUH

PETRONAS Chemicals Group Berhad (PCG) hari ini mengadakan mesyuarat agung tahunan (AGM) ke-24 secara maya untuk membentangkan prestasi PCG kepada para pemegang sahamnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021. Mesyuarat Agung Tahunan ini dipengerusikan oleh Pengerusi PCG, Datuk Ir. (Dr.) Abdul Rahim Hashim. Turut hadir, semua Ahli Lembaga Pengarah, Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif PCG, Ir. Mohd Yusri Mohamed Yusof dan Ketua Pegawai Kewangan, Mohd Azli Ishak.


Selain itu, Mohd Yusri turut berkongsi prestasi, rancangan pertumbuhan, strategi kemampanan dan prospek PCG bagi tahun 2022.

Pada 2021, usaha global dalam pemulihan COVID-19 semakin meningkat. Ekonomi global terus terjejas oleh pelbagai cabaran lain termasuk kekangan rantaian bekalan, kejutan harga, kesan perubahan iklim dan sekatan berkaitan COVID-19. Di sebalik cabaran ini, PCG meneruskan tumpuannya kepada operasi dan keselamatan loji, mengekalkan kadar penggunaan loji terbaik dalam kelas pada 93%, mencatatkan jumlah pengeluaran sebanyak 10.4 juta tan setahun (tpa) dan mengekalkan rekod keselamatan yang cemerlang.

"Strategi dua serampang kami dalam mengekalkan kekuatan petrokimia asas dan kepelbagaian derivatif, bahan kimia khusus dan penyelesaian terus membuka jalan ke arah prestasi yang kukuh. Kelebihan daya saing PCG daripada kemudahan bersepadu kami, kelebihan logistik, portfolio yang pelbagai, jejak serantau dan hubungan pelanggan yang kukuh adalah kunci kepada prestasi ini. Hasil daripadanya, PCG menutup 2021 dengan Keuntungan selepas Cukai tertinggi sebanyak RM7.3 bilion sejak penubuhannya.


Kami turut mengisytiharkan dividen sesaham dan nisbah pembayaran tertinggi untuk FY2021 sejak penyenaraian kami pada tahun 2010 iaitu jumlah dividen sebanyak 56 sen, termasuk dividen khas sebanyak 10 sen sesaham sempena ulang tahun ke-10 PCG. Dividen berjumlah RM4.5 bilion mewakili nisbah pembayaran dividen sebanyak 61% daripada Keuntungan Selepas Cukai dan Kepentingan Bukan Kawalan (PATANCI), melebihi dasar dividen kami sebanyak 50% PATANCI," kata Mohd Yusri.

Daripada aspek pertumbuhan, PCG melalui anak syarikat milik penuhnya, BRB International, mengukuhkan kehadiran di rantau ini sebagai pengeluar silikon utama dengan permulaan kemudahan pencampuran silikon baharunya di Gebeng, Pahang. Kemudahan ini mempunyai kapasiti tahunan sebanyak 8,000 mt dengan rangkaian produk yang pelbagai yang akan membolehkan PCG mengembangkan portfolio khusus dan secara beransur-ansur mengembangkan penawaran produknya kepada pelanggannya. Selain itu, PCG juga telah mencapai Keputusan Pelaburan Akhir (FID) bagi pembinaan loji melamin di Gurun, Kedah, yang berpotensi menjadikan PCG sebagai pengeluar melamin tunggal di Asia Tenggara.

"Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC) kami, yang kini dalam peringkat akhir kesediaan permulaan, menyediakan satu lagi platform untuk mengukuhkan kedudukan kami dalam kedua-dua bahan kimia asas dan khusus. Kami menjangkakan untuk memulakan permulaan pada suku kedua 2022. Dengan PIC, PCG akan dapat meningkatkan kapasiti pengeluarannya daripada 12.8 juta kepada 14.6 juta tan setahun," tambah Mohd Yusri.

(Kiri ke kanan) PCG Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif, Ir. Mohd Yusri Mohamed Yusof; Pengerusi PCG, Datuk Ir. (Dr.) Abdul Rahim Hashim, bersama dengan Ketua Pegawai Kewangan, Mohd Azli Ishak di AGM ke-24 PCG.

Mengulas mengenai strategi kelestarian PCG, Mohd Yusri berkata, "Kami telah membuat kemajuan yang baik dalam menyemai kelestarian pada teras bagi semua yang kami lakukan. Kami telah beralih kepada skop yang lebih luas, sejajar dengan tunggak Ekonomi, Alam Sekitar dan Sosial (EES) yang turut disokong oleh tadbir urus yang kukuh. Pada 2021, PCG mencapai kejayaan dengan penubuhan Pelan Pelepasan Karbon Sifar Bersih (NZCE) 2050 yang sesuai digunapakai oleh industri kimia bagi membimbing pembuatan keputusan strategik jangka masa panjang mengenai kesan iklim, daya tahan perniagaan, serta peluang hasil daripada perubahan iklim dan ekonomi pekeliling. Di bawah pelan tersebut, yang juga sejajar dengan aspirasi sifar bersih PETRONAS, PCG telah menetapkan sasaran pengurangan karbon baharu sebanyak 20% menjelang 2030, 60% lagi menjelang 2040 dan akhirnya, sifar bersih menjelang 2050.

Dari segi Sosial, PCG terus melabur bagi kesejahteraan pekerja dan masyarakat melalui inisiatif yang telah memberi manfaat kepada lebih daripada 300,000 individu, termasuk pengagihan Pakej Bantuan COVID-19 untuk membantu mereka yang terjejas oleh wabak tersebut, inisiatif pelepasan banjir, pendidikan awam mengenai plastik dan pengurusan sisa yang berkesan, pemuliharaan bakau dan program bio-kepelbagaian, antara lain.

"Pada ketika negara sedang beralih ke fasa endemik tahun ini, PCG kekal berhati-hati memandangkan kenaikan harga minyak dan komoditi serta ketegangan geopolitik yang mungkin memberi kesan kepada ekonomi global. PCG akan meneruskan kecemerlangan operasi dan komersial kami, usaha pengoptimuman kos dan mengejar peluang pertumbuhan pada 2022. Kami yakin dengan asas yang kukuh PCG akan dapat memaksimumkan peluang sambil menavigasi ketidakpastian dalam dunia pasca pandemik, sambil terus mewujudkan nilai yang mampan bagi semua pihak berkepentingan kami," kata Mohd Yusri.


Versi digital Laporan PCG 2021; Laporan Bersepadu, Laporan Kemampanan dan Laporan Kewangan boleh didapati di laman web PCG di https://www.petronas.com/pcg/media/reports dan laman web Bursa Malaysia di www.bursamalaysia.com di bawah pengumuman Syarikat.