Terkini | New

DYTM Raja Muda Selangor Meraikan Pencapaian 5 Tahun SELANGOR YOUTH COMMUNITY (SAY)

DYTM Raja Muda Selangor Meraikan Pencapaian 5 Tahun SELANGOR YOUTH COMMUNITY (SAY)


Tahniah kepada SELANGOR YOUTH COMMUNITY (SAY) yang telah menganjurkan Majlis gemilang-gemilang bagi meraikan kejayaan 5 tahun sejak penubuhan SAY bertemakan “Meraikan Pencapaian, Membentuk Juara Global” bertempat di Grand Ballroom, Hotel Sunway Resort.


SELANGOR YOUTH COMMUNITY (SAY) telah ditubuhkan oleh DYTM Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj, Raja Muda Selangor pada tahun 2017 dengan visi untuk mewujudkan komuniti belia yang bertenaga, dinamik dan progresif di Selangor.


Sehingga Disember 2022, SAY telah memberi kesan kepada lebih 300,000 belia dalam lebih 200 program dan inisiatif merentasi 4 bidang tumpuan: Keusahawanan, Seni dan Kreatif, Khidmat Masyarakat, Sukan dan Kesejahteraan.



Bagi meraikan kejayaan 5 tahun sejak penubuhan SAY bertemakan “Meraikan Pencapaian, Membentuk Juara Global”, SAY menampilkan Anugerah Kepimpinan SAY bagi 4 bidang tumpuan, Peserta Pasukan Terbaik dan Anugerah Belia Raja Muda Selangor , anugerah belia berprestij untuk ikon belia cemerlang yang telah menunjukkan kepimpinan yang terpuji dan sumbangan besar kepada masyarakat.


Selain itu mengiktiraf bakat individu, pergerakan belia dan organisasi diberi peluang untuk terpilih sebagai Pertubuhan Belia Terbaik atas impak dan sumbangan penting mereka dalam melakukan perubahan positif dalam industri masing-masing. Kedua-dua pemenang bagi Anugerah Belia Raja Muda Selangor dan Anugerah Pertubuhan Belia Terbaik telah dipilih dengan teliti untuk jawatankuasa dan DYTM Raja Muda Selangor.



Antara senarai-senarai pemenang yang turut menerima Anugerah dan penghargaan adalah :

Anugerah Belia Raja Muda Selangor:
Mohammad Syafiq Ridzwan bin Jamaluddin, 34 years old, former Acting President for Majlis
Belia Selangor

Pemenang Anugerah Organisasi Belia Terbaik:
Adab Youth Garage (focus on providing access to education and opportunities for underserved
youths at low cost housing areas)

Anugerah Kepimpinan SAY (Seni & Kreatif:
Dhiyaul M. Asyraf (Yaul Acap), 31 years old, Founder of Art Battalion

Anugerah Kepimpinan SAY (Sukan & Kesejahteraan):
Daphne Ng Chiew Yen, 34 years old, Former National Badminton Athlete, Chief
Coach/Co-Founder of Duo Sparks

Anugerah Kepimpinan SAY (Keusahawanan):
Jason Fung, 24 years old, Trainer and Mentor for Young Leaders, Management Trainees and
Talents

Anugerah Kepimpinan SAY (Perkhidmatan Komuniti):
Hairull Abdullah, 25 years old, Biodiversity and Conservation Coordination, Tropical Rainforest
Conservation and Research Centre (TRCRC)

Best Team Participant:
Izzah Ezureen binti Mohamed Yusoff, 25 years old, Founder Kopi Kontena Hulu Bernam




Terdapat 380 penaja, rakan kongsi, ketua belia dan sukarelawan hadir pada gala yang berlangsung bertempat di Grand Ballroom, Hotel Sunway Resort, memberikan sokongan penuh mereka kepada SAY sejak penubuhan organisasi. Delegasi ASEAN dari Yayasan ASEAN dan ASEAN Pertubuhan Belia turut hadir untuk Menandatangani Memorandum Persefahaman yang bersejarah Majlis antara SAY dan Yayasan ASEAN.

 

Perkongsian strategik ini melalui Belia Inisiatif Pembiayaan Juara Seed bertujuan untuk memperkasakan belia di semua 11 negara ASEAN untuk menjadi juara isu tempatan sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ASEAN Rancangan Kerja Belia.



Majlis makan malam dimulakan dengan persembahan istimewa oleh projek Kemar Tari, anak orang asli dari Gerik, Perak. Projek ini ditaja oleh SAY di bawah Pembiayaan Belia Juara yang memberi manfaat kepada 20 anak orang asli. Makan malam itu ketika itu diteruskan dengan persembahan bertenaga oleh Naim Daniel yang menyampaikan 3 buah lagu.


Selaras dengan Kempen Belia Juara untuk Ulang Tahun ke-5, SAY menampilkan 3 Geran Filem Pendek Penerima Belia Juara iaitu Joy (Kiara) dan Ong Yee Jing untuk “A Dream”, Leeyana Sulong untuk “Nostalgia”, dan Seha M.S.O untuk “102 Hari”.


Majlis diakhiri dengan ucapan setinggi-tinggi penghargaan oleh DYTM Raja Muda Selangor rakan kongsi dan pihak berkepentingan atas dedikasi dan komitmen mereka kepada SAY sepanjang tahun, “Setiap ringgit yang disumbangkan kepada SAY, kami telah menjana RM4.19 pulangan dan pelaburan. Angka-angka ini sangat bermakna kepada saya kerana kami berusaha untuk membantu masyarakat dan juga memberikan pulangan pelaburan yang lebih baik kepada rakan kongsi dan penaja kami.”


“Ucapan penghargaan kepada penaja utama kami, Sunway Group Berhad, penaja lain Prince’s Trust International, Kerajaan Negeri Selangor, Yayasan Hasanah dan Kementerian Kewangan, Rafulin Holdings, Kumpulan Biforst, rakan kongsi seperti Kementerian Belia dan Sukan dan perniagaan kecil daripada pelbagai industri. Sama ada anda bekerja secara langsung dengan kami atau tidak, dari lubuk hati saya, terima kasih atas sokongan dan dedikasi anda. Kami tidak akan menjadi di sini hari ini tanpa anda semua menjadi sebahagian daripada perjalanan ini. Ingat untuk selalu datang kembali kepada kami dan terus memberi inspirasi kepada orang lain. Saya tidak sabar-sabar untuk meraikan lebih banyak perubahan hidup detik-detik bersama anda semua dalam beberapa tahun yang akan datang.”