Terkini | New

HEKTAR REIT CATAT PENINGKATAN KETARA DALAMPRESTASI KEWANGAN BAGI TAHUN BERAKHIR 2022

HEKTAR REIT CATAT PENINGKATAN KETARA DALAMPRESTASI KEWANGAN BAGI TAHUN BERAKHIR 2022

Pendapatan Bersih Direalisasikan lebih tinggi sebanyak 187% Pertumbuhan pendapatan 21.6 % yang mengagumkan Peningkatan luar biasa dalam Pendapatan Harta Bersih sebanyak 24.8%, Hasil dividen menarik sebanyak 11.4% dan pulangan tahunan cemerlang sebanyak 60.8%, Nilai Aset Bersih (NAV) meningkat kepada RM1.27 seunit, Peningkatan Nilaian Portfolio Hektar REIT sebanyak RM41.6 juta
Nisbah gearing dikurangkan kepada 44.6%.


Hektar Asset Management Sdn Bhd ("Hektar"), Pengurus bagi Hektar Real Estate Investment Trust ("Hektar REIT") telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan ke-11 secara maya untuk pelabur & pemegang unit hari ini bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 ("FY2022"). Pemegang-pemegang unit berpuas hati dengan prestasi kewangan yang kukuh dan pulangan yang diberikan oleh Hektar REIT.

Bagi FY2022, Hasil Hektar REIT meningkat sebanyak 21.6% kepada RM117.5 juta berbanding RM96.6 juta bagi FY2021 ke atas peningkatan pendapatan sewa, termasuk sewa perolehan yang lebih tinggi, peningkatan pendapatan tempat letak kereta dan penghunian yang lebih tinggi dengan peningkatan kadar purata bilik untuk Hotel Classic di Muar, Johor. Hektar REIT mencatatkan keuntungan 24.8% dalam Pendapatan Harta Bersih (NPI) kepada RM58.7 juta berbanding NPI sebanyak RM47 juta pada tahun sebelumnya. Pendapatan bersih yang direalisasikan melonjak 187% kepada RM36.4 juta berbanding FY2021. 

Sebagai sebahagian daripada strategi pengurusan kewangan & modal yang berhemat, Hektar REIT mengurangkan jumlah pinjamannya, seterusnya mengurangkan nisbah gearing kepada 44.6% pada FY2022 berbanding 47.2% pada FY2021. Sebagai sebahagian daripada strategi pengurusan kewangan &modal yang berhemat, Hektar REIT mengurangkan jumlah pinjamannya, seterusnya mengurangkan nisbah gearing kepada 44.6% pada FY2022 berbanding 47.2% pada FY2021. Bagi memberi ganjaran kepada pemegang unit yang bernilai, Hektar REIT mengumumkan dan membayar dividen yang menarik sebanyak 8 sen dengan hasil dividen yang memberangsangkan sebanyak 11.4%, iaitu lebih tinggi daripada FY2019 dengan pulangan tahunan sebanyak 60.8% berdasarkan prestasi harga saham. Terdapat juga peningkatan ketara dalam penilaian portfolio sebanyak RM41.6 juta, meningkatkan nilai Aset Di Bawah Pengurusan ("AUM") kepada RM1.206 bilion.

Tahun 2022 merupakan tahun pemulihan bagi sektor peruncitan selepas dua tahun berturut-turut pandemik, yang membawa pelbagai Perintah Kawalan Pergerakan dan sekatan pergerakan. Walaupun pemulihan tidak sekata, prestasi portfolio Hektar REIT mencatatkan kadar penghunian portfolio keseluruhan sebanyak 82%. Pihak Pengurusan berjaya menarik 178 penyewa baru & sedia ada, meliputi 22.8% daripada jumlah Kawasan Boleh Dimakan Bersih ("NLA"), bersamaan dengan 466,357 kaki persegi.

Trafik kedatangan pelawat sebanyak 21.1 juta pada FY2022 mengalami lonjakan besar sebanyak 60% berbanding tahun sebelumnya berikutan inisiatif pemasaran yang dipergiatkan, kempen promosi yang didorong oleh jualan dan pelbagai acara & aktiviti untuk pelanggan setia kami, termasuk acara berkaitan Tanggungjawab Sosial Korporat ("CSR") untuk memenuhi keperluan komuniti masing-masing di mana kami beroperasi.

Hektar REIT memulakan inisiatif ESG pada tahun 2017 dan, sejak itu, telah melaksanakan pelbagai inisiatif pengoptimuman tenaga di seluruh portfolionya sebagai sebahagian daripada komitmennya terhadap Kemampanan dan mendokong teras Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus untuk mengurangkan jejak karbon. Hektar REIT telah dinaik taraf daripada Penarafan ESG 3 bintang kepada 4 bintang oleh FTSE Russell dalam penilaiannya pada Jun 2022. Sebagai pusat membeli-belah yang memfokukskan kejiranan, Hektar REIT sentiasa memberi perhatian yang besar kepada kesejahteraan dan kebajikan masyarakat, terutamanya segmen yang kurang bernasib baik atau terpinggir. Sehubungan dengan itu, usaha Hektar REIT telah diiktiraf dan telah dianugerahkan "Company of the Year for Stakeholder and Community Engagement" di Anugerah Kelestarian & CSR Malaysia 2022.

Hektar REIT juga telah dianugerahkan dua Anugerah Perak untuk "Prestasi Paling Baik Selama Tiga Tahun" dan "Anugerah Sektor Hartanah & REIT" pada Anugerah ESG The Edge Malaysia 2022 yang julung kali diadakan. Pasukan Pengurusan tetap jelas & komited untuk melaksanakan inisiatif dan strategi yang mengurangkan risiko berkaitan perubahan iklim, memberi kesan positif kepada masyarakat, dan menegakkan amalan tadbir urus terbaik yang sejajar dengan Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ("UNSDGs").

En. Hasli bin Hashim, Pengerusi Hektar Asset Management Sdn Bhd, berkata, "Saya berbesar hati dengan kemajuan Hektar REIT di mana kami telah mencapai prestasi kewangan yang luar biasa dan menjadi REIT dengan hasil tertinggi di Malaysia dalam kalangan M-REIT."


En. Johari Shukri bin Jamil, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd. berkata, "Keputusan kami untuk FY2022 telah menunjukkan bahawa strategi kami menghasilkan hasil yang diinginkan. Kami akan terus bekerjasama dengan penyewa kami dan pihak berkepentingan utama lain untuk meningkatkan pengalaman keseluruhan membeli-belah di pusat membeli-belah kami. Kami yakin dan percaya bahawa pusat membeli-belah akan kekal sebagai destinasi pilihan hiburan, aktiviti sosial dan membeli-belah di kalangan rakyat Malaysia selagi pusat membeli-belah kami kekal relevan.

Sehubungan dengan itu, kami merancang untuk menempatkan semula Subang Parade bagi meningkatkan lagi campuran penyewaan. Kami juga percaya bahawa terdapat potensi peningkatan untuk Segamat Central selepas pembukaan stesen Perkhidmatan Kereta Api Elektrik (ETS) yang bertentangan dengan pusat membeli-belah. Kami secara aktif meneroka jalan untuk pertumbuhan dengan memastikan portfolio jenama runcit yang kukuh di pusat membeli-belah kami dengan tujuan untuk mencapai kadar penghunian yang lebih tinggi. Kami juga kekal komited untuk mengurangkan jejak alam sekitar kami dan meningkatkan tanggungjawab kami terhadap pihak berkepentingan kami dengan terus melaksanakan beberapa inisiatif ESG kerana ia adalah perkara yang betul untuk dilakukan untuk diri kita sendiri dan komuniti kami."

MENGENAI HEKTAR REAL ESTATE INVESTMENT TRUST

Hektar Real Estate Investment Trust (“Hektar REIT”) ialah REIT tertumpu runcit tersenarai pertama di Malaysia. Objektif utama Hektar REIT adalah untuk menyediakan pemegang unit pendapatan dividen yang mampan dan untuk mencapai peningkatan modal jangka panjang REIT. Hektar REIT telah disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad pada 4 Disember 2006 dan kini memiliki 2 juta kaki persegi ruang runcit di 4 negeri dengan aset bernilai RM1.16 bilion pada 31 Disember 2021. Rakan kongsi strategik REIT ialah Frasers Centrepoint Trust, sebahagian daripada Frasers Property Ltd, beribu pejabat di Singapura. Hektar REIT diuruskan oleh Hektar Asset Management Sdn Bhd dan pengurus hartanah ialah Hektar Property Services Sdn Bhd. Portfolio hartanah komersial Hektar REIT termasuk Subang Parade di Subang Jaya, Selangor; Perarakan Mahkota di Melaka; Wetex Parade & Hotel Klasik di Muar, Johor; Dataran Tengah di Sungai Petani, Kedah; Kulim Central di Kulim, Kedah dan Segamat Central di Segamat, Johor. Untuk maklumat lanjut, sila lawati www.HektarREIT.com


NOTIS PENTING

Prestasi terdahulu Hektar REIT tidak menunjukkan prestasi masa depan Hektar REIT. Dokumen ini mungkin mengandungi kenyataan berwawasan yang melibatkan risiko dan ketidakpastian. Hasil sebenar pada masa hadapan mungkin berbeza secara material daripada yang dinyatakan berwawasan itu disebabkan oleh beberapa risiko, ketidakpastian dan andaian. Anda dinasihatkan agar tidak bergantung secara berlebihan pada kenyataan berwawasan ini, yang didasarkan pada pandangan Pengurus tentang peristiwa masa depan.