Terkini | New

Samaiden Tandatangani MoU untuk Bangunkan Projek TBB di Kemboja

Samaiden Tandatangani MoU untuk Bangunkan Projek TBB di Kemboja

Pembangunan tanah yang tidak digunakan di samping landasan kereta api untuk memberi manfaat kepada rakyat Kemboja melalui pekerjaan dan kemahiran.

PETALING JAYA, 28 APRIL 2023 – Samaiden Group Berhad ("Samaiden"), pakar tenaga boleh diperbaharui (“RE”) yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (“EPCC”) sistem fotovoltaik solar (“PV”) dan loji janakuasa dengan sukacitanya mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuh bukan langsung, Samaiden Energy (Cambodia) Co., Ltd. (“Samaiden Cambodia”) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (“MoU”) dengan Royal Group Cambodia Co., Ltd ( “RGC”), Management Venture Asia (Cambodia) Ltd (“MVA”) dan Panna Energy Sdn. Bhd. (“PANNA”) untuk membangunkan tanah di samping landasan kereta api yang dikendalikan oleh Royal Railway PLC (“Royal Railway”) untuk tenaga boleh diperbaharui (“RE”) dan aktiviti ekonomi mampan yang lain.

 

RGC yang berpangkalan di Phnom Penh ialah syarikat pegangan pelaburan strategik Kemboja dengan perniagaan yang terdiri daripada perkhidmatan perbankan dan kewangan kepada media dan hiburan. Peranan MVA adalah dalam perundingan dan sokongan perniagaan manakala PANNA akan memudahkan penyelidikan, pembangunan projek dan pengurusan.

Di bawah MoU itu, kedua-dua pihak akan mengkaji terlebih dahulu kebolehlaksanaan pembangunan tanah yang tidak digunakan di samping landasan kereta api dari wilayah Poipet ke wilayah Preah Sihanouk untuk pemasangan solar gunung mikro, utiliti, infrastruktur kemudahan untuk penyewaan, penanaman pokok kertas, penanaman sayur-sayuran di rumah hijau, penanaman kacang soya. dan aktiviti ekonomi mampan yang lain.


Pengarah Eksekutif Samaiden Cambodia, Encik Fong Yeng Foon (Link)

Pengarah Eksekutif Samaiden Cambodia, Encik Fong Yeng Foon berkata, “usaha ini digalakkan oleh sokongan dan inisiatif kerajaan Kemboja terhadap RE dan komitmennya untuk membantu rakyatnya memperoleh pendapatan lebih tinggi melalui projek seperti pembangunan tanah di samping landasan Kereta Api Diraja. ”

"Samaiden bersedia untuk menawarkan kepakaran kami daripada projek EPCC RE yang merangkumi sistem PV solar dan loji kuasa kepada operasi dan penyelenggaraan serta perkhidmatan perundingan alam sekitar."

“Apa yang lebih penting ialah kajian kebolehlaksanaan bahawa semua pihak dalam MoU bersetuju untuk melaksanakan bidang-bidang yang penting untuk pembangunan ekonomi Kemboja dan pada masa yang sama menyediakan pekerjaan dan kemahiran berharga kepada rakyatnya.”

 


TENTANG SAMAIDEN GROUP BERHAD

Samaiden Group Berhad (“Samaiden”), melalui anak syarikatnya ialah pakar tenaga boleh diperbaharui (“RE”) yang diperbadankan pada 2013, yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) sistem fotovoltaik solar (PV) dan loji kuasa . Aktiviti lain Kumpulan Samaiden termasuk penyediaan perkhidmatan perundingan TBB dan alam sekitar, serta perkhidmatan operasi dan penyelenggaraan (O&M). Untuk maklumat lanjut, layari samaiden.com.my.