Terkini | New

AJHA Dengan Bangganya Mengumpulkan Ramai Pemimpin Fesyen Terkenal Tempatan Demi Kejayaan Masa Depan Fesyen Lestari

AJHA Dengan Bangganya Mengumpulkan Ramai Pemimpin Fesyen Terkenal Tempatan Demi Kejayaan Masa Depan Fesyen Lestari.


Persidangan dan Pameran Barang Kemas, Beg Tangan dan Aksesori Asia (AJHA) telah berakhir pada 26 Ogos di Kuala Lumpur, Malaysia, dengan kehadiran lebih 100 peserta dari 3 negara. Persidangan dan pameran perdagangan itu menampilkan 6 peserta pameran yang mempamerkan trend dan inovasi terkini dalam industri, perbincangan panel, perbincangan meja bulat dan sesi suai kenal.


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, konsep ESG telah menjadi sangat penting kepada masyarakat manakala kesedaran alam sekitar dan ekonomi pekeliling juga telah meningkat di seluruh dunia. Dengan ini, AJHA sangat menonjolkan tema fesyen lestari. Peserta dan Rakan Kongsi Sokongan termasuk Persatuan Pereka Rasmi Malaysia (MODA), Persatuan Fesyen China, Nayli B, Jwelin oleh Dr Beads, Digitex, Wirdora dan Nusantara Fashion House dengan barang kemas oleh Jonathan Yun turut di pamerkan untuk semua.


YBhg. Datuk Seri Isham Ishak, Ketua Setiausaha Kementerian Pelaburan, Perdagangan & Industri Malaysia (MITI) yang merasmikan acara berkongsi,” Acara ini menandakan bermulanya satu perjalanan yang menarik dalam bidang fesyen Asia. Perlu diingat bahawa industri fesyen di Asia sedang mengalami lonjakan yang luar biasa. Unjuran menunjukkan bahawa pasaran aksesori fesyen Asia Pasifik akan mengekalkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 5.21% dalam tempoh lima tahun akan datang. Pengembangan yang besar ini didorong terutamanya oleh peningkatan pendapatan boleh guna dan keinginan yang teguh untuk fesyen dan produk mewah di rantau ini.


Melabur dalam industri fesyen Asia bermakna memanfaatkan pangkalan pengguna yang luas dan mendapat manfaat daripada tenaga kerja berkemahiran tinggi. Wilayah ini mempunyai pereka, tukang dan tukang berbakat yang menggabungkan kepakaran tradisional dengan kepekaan reka bentuk moden.



Kerajaan komited untuk memupuk inovasi dan penggunaan teknologi, dengan hasrat untuk Malaysia muncul sebagai peneraju global dalam pembangunan perindustrian, memanjangkan hubungan domestik untuk mencipta kekayaan di seluruh negara daripada aktiviti pembuatan serta mengukuhkan kedudukannya dalam rantaian nilai global . Di samping aspirasi ini, kami juga ingin melihat sektor pembuatan kami membuat peralihan kepada pengeluaran dan amalan yang lebih mampan.



Berdasarkan latar belakang ini, Kementerian Pelaburan, Perdagangan & Industri Malaysia (MITI) telah merumuskan Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030 yang akan dilancarkan tidak lama lagi oleh YAB Perdana Menteri Malaysia. IMP Baharu direka bentuk untuk menangani cabaran yang wujud dalam sektor pembuatan serta halangan dan ketidakpastian luaran yang termasuk sentimen geopolitik global, kemajuan teknologi pesat, dan keperluan baharu yang semakin meningkat yang ditetapkan oleh pasaran sensitif ESG.

NIMP 2030 diberi mandat untuk membincangkan isu-isu utama seperti meningkatkan kerumitan ekonomi negara, dorongan agresif untuk automasi dan pendigitalan, mewujudkan ekosistem yang sesuai untuk industri sasaran, serta membina kapasiti PKS untuk menerima alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG). prinsip untuk menyediakan mereka bagi permintaan pasaran global. Industri barang kemas dan fesyen juga akan mendapat manfaat daripada NIMP semasa kami mengubah sektor pembuatan untuk mencapai tahap kerumitan dan kecanggihan yang lebih tinggi dalam pembangunan produk.




AJHA yang julung kali diadakan menyediakan pentas untuk peluang menarik dalam industri fesyen Asia. Dengan pasaran pengguna yang berkembang pesat, sambutan pantas dalam menerima pakai kemajuan teknologi dan peningkatan komitmen terhadap kemampanan, Asia menyajikan destinasi pelaburan yang menarik untuk segmen industri ini.

Industri fesyen Asia juga memanfaatkan teknologi untuk mengubah cara kami mereka bentuk, menghasilkan dan menggunakan fesyen. Realiti maya, realiti tambahan, percetakan 3D dan robotik merevolusikan industri, membolehkan syarikat fesyen Asia mencipta penyelesaian yang diperibadikan, mampan dan cekap.


Memandangkan kami telah membentuk pangkalan pengeluaran yang kukuh, kami perlu memastikan produk ini boleh mencapai seberapa banyak pasaran yang mungkin. Platform digital, e-dagang dan media sosial telah mentakrifkan semula cara jenama fesyen berhubung dengan pengguna di Asia. Alat digital ini telah mendemokrasikan fesyen dan meluaskan peluang pasaran untuk syarikat fesyen Asia.

Saya sangat percaya bahawa industri barang kemas dan fesyen mewah mempunyai potensi besar yang terletak di rantau ini dan kita harus memanfaatkannya bersama-sama untuk membentuk pasaran di mana fesyen mencerminkan identiti kita yang pelbagai."


Sarah Bakri, Pengatur Acara berkongsi, “Acara ini bukan semata-mata mengenai produk; ia mengenai menghubungkan, bekerjasama dan belajar daripada yang terbaik dalam industri. Kami telah mengumpulkan pakar, dan minda kreatif dari seluruh Malaysia, Indonesia dan China. Kisah, pengalaman dan pandangan mereka ada di sini untuk membimbing dan memberi inspirasi kepada kami. Bersama-sama, kami berusaha untuk meningkatkan industri, memperkayakan pemahaman kami, dan meningkatkan kepakaran kolektif kami."


Pemilik Bellissime Paris, Marini Abdul Rahman berkata dalam akaun Instgramnya “AJHA ialah persidangan unik yang membawa kami bertemu pemain lain yang bersemangat dalam bidang industri beg tangan, barang kemas dan aksesori di Asia. Bellissime Paris bersyukur kerana dikira sebagai salah seorang delegasi untuk menyaksikan kejayaan rakan sebaya profesional ini di mana amalan, pengetahuan dan idea bertukar dan diterokai dengan persaudaraan yang mesra. Ia adalah satu keistimewaan untuk mendalami pengetahuan yang dikongsi oleh barisan penceramah yang hebat, dan untuk bertemu rakan baharu yang berfikiran sama yang mencetuskan idea untuk usaha kami seterusnya.”

Persidangan itu menerima maklum balas positif daripada para peserta, yang memuji kualiti dan kepelbagaian pameran, perkaitan dan wawasan penceramah, dan peluang untuk pembelajaran dan rangkaian.

Penganjur AJHA, Best Events Productions (BEP) merakamkan ucapan terima kasih kepada semua rakan kongsi, pempamer, penceramah, perwakilan dan media atas sokongan dan sumbangan mereka kepada kejayaan AJHA. BEP juga mengumumkan bahawa edisi seterusnya AJHA akan berlangsung pada Mei 2024 di Kuala Lumpur.


About Asia’s Jewellery, Handbag And Accessories Conference (AJHA)

Asia’s Jewellery, Handbag And Accessories Conference (AJHA), is an international conference for sustainability in fashion jewellery, handbags and accessories and is presented by Best Events Productions (BEP). BEP accelerates impact by mobilising, inspiring, influencing and educating all stakeholders.

Convening decision makers from Asia, the conference sets to become the nexus for agenda-setting discussions and presentations on the most critical environmental, social and ethical issues facing our industry and planet, all intended to spark urgent action and accelerate impact in the industry.

ABOUT BEST EVENTS PRODUCTIONS

Incorporated in 2019, Best Events Productions Pvt. Ltd., is headquartered in Kuala Lumpur, Malaysia. With over 3 years of global experience, we specialise in bridging the gap between B2B businesses and buyers, creating direct connections between quality suppliers from around the world with global buyers. We provide premium standards of service and solutions as show organisers and trade promoters. We successfully organise and represent international trade promotions in the Southeast Asia market, through our close industry connects and support from leading Government Agencies, Chambers of Commerce, Federations and Trade Associations.