Terkini | New

Ni Hsin Group Lancar Dua Model Motosikal EV EBIXON TAILG

Ni Hsin Group Lancar Dua Model Motosikal EV EBIXON TAILG

Kumpulan sasar jualan 15,000-unit setahun dalam tempoh tiga tahun


Ni Hsin EV Tech Sdn. Bhd. ("NH EV TECH"), anak syarikat milik penuh Ni Hsin Group Berhad yang tersenarai di Pasaran Utama (dahulunya dikenali sebagai Ni Hsin Resources Berhad ("Ni Hsin" atau "Kumpulan"; Bursa: NIHSIN, 7215), hari ini melancarkan dua model Motosikal EV TAILG EBIXON.


Model-model tersebut, TAILG EBIXON BOLD dan TAILG EBIXON TORQ, masing-masing dalam kategori kegunaan peribadi dan komersial, dipasang di kemudahan pembuatan Syarikat di Seri Kembangan, Selangor.


En. Khoo Chee Kong, Pengarah Urusan NH EV TECH, berkata, "Selepas lebih daripada dua tahun kerja keras, dari konseptualisasi, R&D, percubaan, percubaan dan kesilapan, dan kerjasama rapat dengan rakan kongsi kami yang menggerunkan, Dongguan Tailing Motor Vehicle Co., Ltd, kami akhirnya mencapai kejayaan dengan pelancaran TAILG EBIXON EV Motorcycles kami – Game Changer untuk Ni Hsin Group."



Kumpulan mula menjual kopi daripada motosikal sejajar dengan konsep café@home café@office café@anywhere BLACKBIXON di mana BLACKBIXON Coffee Bike boleh menghantar kopi yang dipesan dengan cepat melalui platform e-dagang.



Khoo menjelaskan, "Motosikal pertama yang kami uji ialah motosikal enjin pembakaran dalaman (ICE) yang tidak cekap kerana ia membebankan dan mahal, dan kami mahukan kenderaan yang mesra alam. Selepas beberapa siri percubaan dan pengalaman, motosikal elektrik yang bersih dan mempunyai pelepasan tailpipe sifar berjaya dibangunkan, sebagai Blackbixon Coffee Bike kami tahun lepas."


"Kami menyedari bahawa terdapat pasaran untuk mesin yang dibina khas ini. Pandemik COVID-19 telah menyebabkan lonjakan dalam e-dagang dan oleh itu permintaan terhadap perkhidmatan penghantaran. Motosikal adalah pilihan yang popular untuk masa penghantaran yang lebih cepat dan penyelenggaraan yang rendah. Memandangkan pemanasan global, motosikal EV masuk akal kerana ia cekap tenaga dan lebih murah untuk diselenggara."



"Terdapat banyak peluang untuk penggunaan EV, dengan kerajaan menyediakan insentif dalam bentuk pelepasan cukai untuk pemasangan atau pembuatan EV, bahagian komponen, dan pembangunan ekosistem EV seperti kemudahan pengecasan. Kerajaan serta syarikat berkaitan kerajaan (“GLC”) juga dijangka menerima pakai penggunaan EV. Selain itu, pasaran skuter elektrik dan motosikal global dianggarkan berkembang pada CAGR 10.2% kepada AS$93.9 bilion menjelang 2031 daripada US$35.3 bilion pada 2021."


"Sasaran kami ialah menjual 15,000-unit motosikal EV Tailg EBIXON setahun dalam tempoh tiga tahun akan datang meliputi rantau Asia Pasifik. Kami sedang berunding dengan beberapa organisasi, GLC, agensi kerajaan dan peniaga untuk mempromosikan, memasarkan dan mengedarkan motosikal EV kami di rantau ini. Model perniagaan kami merangkumi modul jualan langsung dan sewa milik kepada perniagaan serta pengguna."


Usaha Kumpulan dalam pembuatan dan pemasangan motosikal EV menekankan komitmennya terhadap tanggungjawab sosial dan alam sekitar sambil mewujudkan aliran pendapatan hijau dalam perdagangan karbon, di mana pelepasan dianggap sebagai kredit karbon atau offset yang boleh dijual di pasaran karbon seperti pasaran karbon sukarela Bursa Securities Malaysia Berhad ("Bursa VCM"), akan dibuka pada akhir tahun 2022.



Perniagaan motosikal EV Ni Hsin menjana pengimbangan karbon yang boleh dijual kepada syarikat lain untuk mengurangkan jejak karbon mereka. Bursa VCM akan, selain menyediakan ketelusan dalam pasaran kredit karbon, meningkatkan pelaburan dalam projek mengimbangi berkualiti tinggi seperti menanam pokok atau beralih kepada bahan api yang lebih bersih.


Sempena pelancaran dua model Motosikal EV TAILG EBIXON itu, Ni Hsin juga akan menandatangani Memorandum Perjanjian dengan beberapa organisasi yang dihormati dan mempunyai hubungan baik, antaranya MIMOS Berhad, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS), HAI-O Enterprise Bhd dan PT Winn Pratama Indonesia bagi membantu pemasaran, promosi dan pengedaran motosikal EV ini.