Terkini | New

Ekspo Taiwan 2023 Mendedahkan Kesatuan Taiwan dan Malaysia untuk Mencapai Tahap Baharu

Ekspo Taiwan 2023 Mendedahkan Kesatuan Taiwan dan Malaysia untuk Mencapai Tahap Baharu

Sebagai platform bagi memasarkan produk Taiwan di arena global, ‘Ekspo Taiwan 2023 di Malaysia’, yang dianjurkan oleh Biro Perdagangan Luar Negeri dan TAITRA telah berlangsung pada 24 Ogos hingga 26 Ogos di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, KLCC. Seramai 170 syarikat Taiwan akan mempamerkan 220 gerai di Ekspo Taiwan.


Majlis perasmian tahun ini mempunyai tema tersendiri, dengan menggunakan gunung tertinggi di Timur Laut Asia — Yushan Taiwan dan gunung tertinggi di Asia Tenggara -Gunung Kinabalu Malaysia sebagai simbol kerjasama antara Taiwan dan Malaysia. Pada majlis tersebut, pengerusi TAITRA, Encik James Huang, telah berkongsi pengalaman mendaki gunung bersama peminat gunung Malaysia, Sasa, yang kini menetap di Taiwan. Perkongsian pengalaman ini menonjolkan kekuatan dan hubungan yang berterusan dalam kerjasama Taiwan-Malaysia pasca pandemik. Di bawah tema “Together, Reach New Heights”, majlis perasmian telah mencapai puncaknya dan meninggalkan kesan mendalam kepada semua penonton.

Ekspo Taiwan, yang kini memasuki tahun ke-7 berturut-turut di Malaysia, mengadakan majlis perasmian besar-besaran, dihadiri oleh 20 persatuan industri Malaysia termasuk Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (NCCIM), Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) dan Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (PKS).


James Huang menekankan bahawa, Malaysia adalah satu-satunya negara di mana Ekspo Taiwan telah diadakan secara berterusan selama tujuh tahun, menonjolkan hubungan ekonomi dan perdagangan yang mendalam antara Taiwan dan Malaysia. Pameran tahun ini merangkumi pelbagai industri, termasuk kekuatan Taiwan dalam teknologi maklumat dan komunikasi, penyelesaian Industri 4.0, teknologi hijau, penyelesaian pengurangan karbon, produk perubatan pintar, dan produk berorientasikan pengguna seperti makanan halal, kecantikan dan penjagaan kulit, dan fesyen. Penawaran ini dipercayai dapat memberikan idea dan aplikasi baru kepada perniagaan Malaysia.

Setakat ini, terdapat lebih daripada 1,080 sesi pemadanan perniagaan telah dijadualkan, dengan anggaran nilai peluang perniagaan sebanyak 48 juta USD. Angka-angka yang mengagumkan ini menunjukkan kerjasama yang kukuh antara Taiwan dan Malaysia.


Menurut ucapan wakil Phoebe Yeh dari Pejabat Ekonomi dan Kebudayaan Taipei di Malaysia, kerjasama ekonomi, budaya, dan penjagaan kesihatan yang erat antara Taiwan dan Malaysia Memainkan peranan penting dalam usaha kemajuan bersama, Beliau menyatakan syarikat Taiwan terkenal dengan kebolehsuaian dan penggunaan teknologi canggih, menjadikan mereka sebagai rakan kongsi yang ideal untuk pembangunan Malaysia dalam Industri 4.0, perubatan pintar, dan peneapaian pelepasan Karbon sifar bersih. Scbagai tindak balas kepada peralihan rantaian bekalan global, beliau berharap untuk terus mengukuhkan kerjasama dua hala yang pastinya akan mencipta situasi menang-menang bagi Taiwan dan Malaysia.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pecutan Eksport) Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), Puan Sharimahton Mat Saleh menyatakan, Malaysia tidak hanya komited untuk memajukan Industri 4.0 tetapi juga mempercepatkan inovasi dan mencipta ekosistem digital yang kukuh. Beliau percaya Ekspo Taiwan akan menjadi platform yang ideal untuk memupuk dialog dua (2) hala antara Taiwan dan Malaysia dalam pelbagai sektor.

Lima ema Utama untuk Meningkatkan Kepelbagaian dalam Pertukaran

Selaras dengan dasar pembangunan dan permintaan pasaran Malaysia, Ekspo Taiwan tahun ini merancang lima tema utama, termasuk Industri 4.0, Perubatan Pintar, Halal, Ekonomi Pekeliling dan Gaya Hidup Pintar. Tema-tema ini dilengkapi dengan pelancaran produk, forum industri dan sesi pemadanan perniagaan untuk memudahkan pertukaran antara Taiwan dan Malaysia melalui pelbagai saluran.

Dari segi kandungan pameran, sorotan dari Taiwan Excellence Pavilion termasuk Kamera PTZ Gred Perubatan oleh A Ver, yang direka untuk memenuhi permintaan penjagaan kesihatan jarak jauh dan aplikasi perubatan yang tepat. Selain itu, Sensor Gas Perindustrian oleh ICP DAS, yang membantu memantau pelepasan karbon dalam pembuatan atau pengangkutan jalan raya, mempamerkan produk berkualiti tinggi buatan Taiwan (MIT).


Dalam Net Zero Pavilion, filem penyekat haba yang cekap sesuai untuk bas elektrik dan sensor kualiti air pintar yang dikuasakan oleh AI dipamerkan. Bagi memenuhi keperluan gaya hidup pintar yang diperibadikan oleh pengguna Malaysia, AcerPure menonjolkan pembersihan udara melalui pengesanan CO2 pintar. Begitu juga, sistem pandangan belakang elektronik JPP, yang dilengkapi dengan sistem pengesanan yang komprehensif, merupakan inovasi dalam kategori Gaya Hidup Pintar. Selain itu, Taiwan Healthcare Pavilion, bertemakan "Estetika Perubatan dan Penjagaan Kesihatan," menyatukan 22 syarikat penjagaan kesihatan perubatan, estetika, dan bioteknologi di Taiwan.

Ini dapat memenuhi keperluan kesihatan dan kecantikan dari dalam dan luar serta dijangka akan menghasilkan minat yang ketara.Bagi aktiviti pertukaran pemiagaan, dengan prospek yang positif terhadap landskap perdagangan digital, TAITRA telah menandatangani memorandum persefahaman (MOU) untuk meningkatkan kerjasama e-dagang rentas sempadan dengan platform e-dagang Malaysia Youbeli. Sepanjang tempoh pameran, terdapat juga pelbagai pelancaran produk, yang mempamerkan pelbagai tawaran seperti alat kawalan jauh untuk peralatan rumah pintar, stepper keselamatan pintar untuk warga tua, perkhidmatan awan perusahaan, dan kit kopi tuang yang bergaya, memberikan pengunjung pengalaman yang kaya dan mendalam.

Menyedari pasaran Islam yang luas di Malaysia, Pusat Halal Taiwan telah memasuki saluran runcit 7-Eleven di Malaysia dengan menganjurkan Festival Makanan Halal Taiwan semasa tempoh pameran. Selain itu, berdasarkan kejayaan tahun lepas, Pertandingan Memasak Makanan Halal Taiwan ke-2, dijadualkan pada 26 Ogos. Chef terkenal Malaysia, Chef Jo dan Chef Riz, akan menjadi juri, manakala pasukan dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) akan bersaing untuk merebut gelaran juara Pertandingan Memasak Makanan Halal Taiwan tahun ini.

Peluang untuk Memenangi Tiket Penerbangan dengan Melawat Pameran

Semasa pameran tiga hari tersebut, selain daripada pelbagai hadiah langsung, pengguna Malaysia yang melawat Ekspo Taiwan dan usahawan Malaysia yang mengambil bahagian dalam sesi pemadanan perniagaan berpeluang memenangi tiket penerbangan pergi-balik dari China Airlines, EVA Air, atau Starlux Airlines untuk laluan Taipei-Kuala Lumpur.

Ekspo Taiwan 2023 di Malaysia dijadualkan berlangsung dari Khamis, 24 Ogos hingga Sabtu, 26 Ogos. Tempat pameran tersebut ialah Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di Dewan 1 dan 2. Kemasukan adalah percuma, dan Ekspo akan dibuka dari jam 10:00 pagi hingga 6:00 petang. 

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi Ekspo Taiwan: http://mysonline.taiwanexpoasean.com/ atau ikuti Facebook Ekspo Taiwan 2023 di Malaysia: https://www.facebook.com/TaiwanExpo.mys/