Terkini | New

Kelab Ragbi Terulung Malaysia Menganjurkan COBRA 10s ke-50

Kelab Ragbi Terulung Malaysia Menganjurkan COBRA 10s ke-50


COBRA Rugby Club, Malaysia kelab ragbi terulung di Malaysia, mengumumkan bahawa ia akan menjadi tuan rumah yang ke-50 COBRA 10s 2023 pada 11 dan 12 November di Padang Astaka, Petaling Jaya.


Darryll Sinnappa, Presiden COBRA berkata, “Selaras dengan objektif kami mempromosikan ragbi, terutamanya Ragbi 10s, kami berbangga untuk menganjurkan COBRA ke-50 10s.


COBRA telah ditubuhkan pada 8 Jun 1967. Pada mulanya terdiri daripada ragbi tempatan pemain, yang tidak dapat menyertai beberapa kelab sosial yang wujud ketika itu, COBRA telah berkembang menjadi kuasa besar ragbi dan nama isi rumah. Menjadi pengenal ragbi 10s, ia juga menjadi tuan rumah tahunan COBRA Ragbi 10s yang merupakan kejohanan yang sangat dicari oleh kedua-dua pasukan tempatan dan luar negara.


Bagi menyokong objektifnya untuk mempopularkan format 10 terutamanya di kalangan wanita kejohanan tahun ini akan merangkumi pertandingan untuk wanita. Selanjutnya kepada yang memastikan COBRA juga akan menganjurkan Mini 10s pada 9 Disember 2023 di tempat yang sama.




COBRA 10s ke-50 2023

Objektif utama Sidang Media hari ini adalah untuk mengumumkan yang ke-50 COBRA 10s 2023 dan juga untuk mengiktiraf penaja kejohanan.

Kejohanan kembali ke tanah air COBRA, Padang Astaka, Petaling Jaya. Ia akan diadakan pada 11 dan 12 November 2023 dan menjanjikan satu lagi pertandingan ragbi yang sangat baik.


Kejohanan ini akan mempunyai sejumlah 9 pasukan, termasuk 8 pasukan luar negara teratas. Negara seberang laut yang diwakili ialah Australia, New Zealand, Afrika Selatan, Fiji dan Papua New Guinea. Akan ada beberapa pasukan baharu beraksi. 

Pertandingan wanita akan terdiri daripada lima pasukan. “Kami berterima kasih kepada MBPJ kerana bersetuju untuk kami menggunakan Padang Astaka” kata Tan Sri Krishnan Tan, yang dirasmikan pada Sidang Media.

Perlawanan 10 sebelah akan dimainkan mengikut Ragbi Dunia oleh- undang-undang dengan variasi sepuluh sisi permainan seperti yang diterima pakai oleh Malaysia Ragbi (MR). Kelab Ragbi COBRA, sekali lagi, sangat bertuah untuk mendapatkannya tajaan korporat bagi membolehkan mereka menganjurkan kejohanan berprestij tahun ini.


IJM Corporation Berhad telah menjadi penyokong setia Kelab serta Penaja Utama COBRA 10s selama lebih daripada 20 tahun sekarang.Mereka mempunyai telah memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa Kelab dapat menjadi tuan rumah 10s setiap tahun. Kami berbangga mempunyai Kejohanan Ragbi COBRA 10s dalam tajaan kami portfolio sambil mengekalkan sokongan kami untuk permainan di peringkat akar umbi, IJM berkata dalam satu kenyataan.

Sukan adalah nadi kepada inisiatif pelaburan komuniti IJM dan kami sentiasa memperjuangkan pembangunan sukan bukan arus perdana, termasuk ragbi, di Malaysia.


Memandangkan kami juga memacu inisiatif kesihatan untuk pekerja kami, kami menggalakkan mereka terlibat dalam aktiviti sukan untuk mencapai keseimbangan kerja-kehidupan.



Dengan komitmen dan dedikasi COBRA untuk membangunkan sukan ini ke tahap yang lebih tinggi pada hari ini, kami berharap untuk terus mengembangkan sukan ini dan meningkatkan penyertaan di semua peringkat."

Untuk butiran lanjut tentang COBRA 10s dan acara lain yang dirancang, sila layari laman web rasmi http://www.cobrarugby.com