Terkini | New

Bon Odori Festival 2018 | Kompleks Sukan Negara Shah Alam

Bon Odori Festival 2018!
Festival Tarian Bon Odori kali yang ke 42 bersama kelab Jepun kuala Lumpur dengan kerjasama Tourism Selangor dan 1000 sukarelawan yang membantu dalam festival hari ini.  Kompleks Sukan Negara Shah Alam,Section 21, Shah Alam, Selangor, Malaysia. Acara dirasmikan oleh Menteri Besar selangor dan Jemputan yang lain.





Pesta Odori Bon ke-42 yang dianjurkan oleh Kelab Jepun Kuala Lumpur, Sekolah Jepun Kuala Lumpur dan Kedutaan Jepun, dalam kerjasama dengan Persatuan Dasar Timur (ALEPS), Persatuan Graduan Jepun (Persatuan Graduan Jepun) IAGAM) Dewan Perniagaan dan Industri Jepun (JACTIM) dan Tourism Selangor.

Seramai 1,000 sukarelawan di Kompleks Sukan Negara Shah Alam (Panasonic) dan Tourism Selangor telah membantu dalam program yang hampir seramai 35,000 peserta setiap tahun.









Bon Odori adalah Tarian Rakyat Jepun yang diadakan pada pertengahan tahun yang diiringi dengan menyanyi dan tarian seperti drum, gong dan seruling yang meriah. 

Perayaan ini disambut setiap tahun sebagai acara musim panas popular yang diadakan di setiap daerah di setiap bandar di Jepun. Di Malaysia, festival ini bermula sejak tahun 1977. 










Ia diadakan sebagai usaha untuk mempromosikan dan mengukuhkan hubungan budaya antara Malaysia dan Jepun dengan  merasai pelbagai jenis makanan, minuman, seni dan tarian Jepun. Ramai rakyat Malaysia mengambil bahagian dalam acara ini setiap tahun, dan apa yang menarik ia mungkin menjadikannya pesta Jepun terbesar di Malaysia dan mungkin juga Festival Bon Odori terbesar di dunia di luar Jepun. Acara turut di persembahkan denagn tarian kebuadayaan Malaysia seperti bangra, cina dan tarian joget melayu.















Pengunjung dapat merasai pelbagai jenis makanan Jepun yang sedap dan menarik.