Terkini | New

Kazakhstan Tingkat Kerjasama Strategik Dengan Malaysia


Temubual Eksklusif bersama H.E. Duta Besar Kazakhstan ke Malaysia Bolat Imanbayev

Sejak menjalin hubungan diplomatik dengan Malaysia pada tahun 1992, kerjasama dua hala Kazakhstan berkembang dengan stabil. Selama 28 tahun, Kazakhstan telah mewujudkan dialog yang membina berdasarkan kepercayaan dan faedah bersama. Pada masa kini, Malaysia adalah salah satu rakan politik dan ekonomi Kazakhstan yang paling penting di Asia Tenggara.

Menurut Bolat Imanbayev, Duta Besar Kazakhstan ke Malaysia, Mekanisme yang diperlukan seperti perundingan Politik, Jawatankuasa Perdagangan dan Kerajaan Bersama Antara Kerajaan, Majlis Perniagaan diwujudkan bertujuan untuk mengembangkan hubungan dua hala dalam semua dimensi sesuai dengan perjanjian yang dicapai antara negara . Pada tahun 2019 Kumpulan Persahabatan Parlimen “Malaysia – Kazakhstan” ditubuhkan di Dewan Perwakilan Parlimen Malaysia.
“Kami kerap mengadakan hubungan politik, termasuk di peringkat tertinggi. Oleh kerana sifat kedua-dua etnik dan agama yang berlainan, kedua-dua lokasi penting mereka di persimpangan antarabangsa, serta rentak pembangunan ekonomi kita yang tinggi, Nur-Sultan dan Kuala Lumpur mendapati diri mereka berada dalam situasi yang serupa dalam banyak perkara.
“Dalam format pelbagai hala, kedua-dua belah pihak saling menyokong secara aktif dalam pelaksanaan inisiatif dasar luar. Kami berjaya bekerjasama dalam forum seperti PBB, OIC, ASEM dan banyak lagi. Kerjasama dalam rangka Organisasi Islam untuk Keselamatan Makanan (IOFS) dan Persidangan mengenai Interaksi dan Langkah-langkah Membangun Keyakinan di Asia (CICA) kelihatan sangat wajar. Kazakhstan juga berminat untuk bekerjasama dengan Malaysia dalam kerangka Persatuan Forum Negara-Negara Asia Tenggara (ARF),” katanya.

Kerjasama perdagangan-ekonomi yang intensif merupakan komponen penting dalam kerjasama dua hala kami. Malaysia adalah antara rakan dagang terkemuka Kazakhstan di rantau ini. Kini, kerjasama antara syarikat dan pelabur Malaysia dengan rakan kongsi Kazakhstan telah melaksanakan projek dalam bidang minyak dan gas, kejuruteraan dan pembinaan, pertanian, teknologi hijau, dan banyak lagi yang berjumlah lebih dari 1 bilion dolar AS. Perdagangan dua hala kami terus meningkat setiap tahun – pada tahun 2019 jumlah perolehan perdagangan meningkat sebanyak 25% berbanding tahun 2018.

Kazakhstan dan Malaysia berkongsi kerjasama dan perkongsian dinamik dalam pelbagai sektor termasuk pelancongan dan budaya, dan banyak lagi. Dalam beberapa tahun terakhir, kami mempunyai banyak projek bersama, dan saya ingin menyebutkan beberapa projek tersebut.

“Pada bulan Julai 2019, kami mengadakan pertemuan antara Pertubuhan Islam untuk Keselamatan Makanan (IOFS) dan Kementerian Perusahaan Utama Malaysia, bersama dengan yang lain. Mesyuarat ini bertujuan untuk menyampaikan inisiatif Presiden Pertama Republik Kazakhstan Nursultan Nazarbayev ke Malaysia mengenai penubuhan IOFS, yang membolehkan negara-negara Islam menyelaraskan tindakan bersama bagi memberikan bantuan kecemasan dan kemanusiaan yang diperlukan untuk menggerakkan dan menguruskan sumber kewangan dan pertanian supaya dapat meningkatkan keselamatan makanan. Dalam keadaan sekarang inisiatif ini terbukti tepat pada masanya dan sangat penting untuk kolaborasi masa hadapan bagi kepentingan negara anggota IOFS dan dalam kerangka Organisasi Kerjasama Islam,” tambahnya lagi.

Sektor Pelancongan Diperhebatkan

Dari segi pelancongan, sejak Oktober 2009, syarikat penerbangan nasional Kazakhstan “Air Astana” memulakan operasi penerbangan berjadual di laluan Almaty – Kuala Lumpur – Almaty yang memberi kesan positif kepada perkembangan pelancongan antara negara. Sebagai contoh, hampir 15,000 pelancong dari Kazakhstan mengunjungi Malaysia pada tahun 2019 dan kira-kira 10,000 pelancong dari Malaysia mengunjungi Kazakhstan dalam tempoh yang sama. Ini adalah kesan yang membuahkan hasil daripada pelaksanaan projek Presiden Pertama kami untuk mewujudkan syarikat penerbangan nasional Kazakhstan “Air Astana” dan mengembangkan laluan antarabangsa utama untuk tarikan pelancongan dan perniagaan yang lebih baik ke Kazakhstan, dan dalam hal ini kepada Malaysia juga.

“Kami juga mempunyai banyak acara lain dari segi budaya. Contohnya, tahun lalu dengan kerjasama Kementerian Pelancongan dan Seni Malaysia, kami mengadakan buat pertama kalinya di Asia Tenggara pameran khas “Manusia Emas” di Muzium Nasional Kuala Lumpur. Selama satu bulan, kami telah menunjukkan warisan sejarah dan budaya negara kita yang kaya dan mempamerkan 346 barang dari Muzium Nasional Kazakhstan. Pameran ini menarik minat lebih daripada 21,000 orang, yang mengunjungi acara tersebut,” jelas Bolat Imanbayev.

Pada 6 Julai tahun ini Kazakhstan menyambut Hari Ulang Tahun ke-22 Ibu Kota – Nur-Sultan, bandar yang dibina dan dibangunkan oleh inisiatif dan kerja keras Nursultan Nazarbayev. Apa yang menjadikan Presiden Pertama Kazakhstan berbeza dan istimewa bagi Kazakhstan?

Nursultan Nazarbayev dipilih sebagai Presiden Kazakhstan pada pilihan raya pertama di seluruh negara pada 1 Disember 1991. Pada awal kemerdekaan, rakyat memberi kepercayaan kepadanya untuk menentukan cara pembangunan Kazakhstan yang berdaulat. Beliau menerima negara itu setelah kejatuhan Uni Soviet, pada masa-masa ketidakpastian dan krisis. Masa telah membuktikan ketepatan pilihan yang dibuat ini.

Dalam dasar domestik, beliau memberikan sumbangan yang besar. Kandungan dan intipati kegiatannya untuk mewujudkan asas kedaulatan, pembinaan ekonomi yang berkesan, mewujudkan masyarakat yang harmoni dan mengenal pasti keutamaan untuk pembangunan negara adalah landasan untuk mengiktiraf Presiden Pertama Kazakhstan sebagai Bapa Pengasas kenegaraan moden kita dan Pemimpin Bangsa sejati.

Dari segi dasar luar, kerana usaha Presiden Pertama, kuasa antarabangsa Kazakhstan juga menguat. Kazakhstan adalah yang pertama di antara negara-negara Asia Tengah yang dipilih sebagai anggota tidak tetap di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi tahun 2017-2018. Kepresidenan Kazakhstan dalam Majlis Keselamatan PBB pada tahun 2018 adalah satu lagi pencapaian bersejarah bagi negara kita.

Oleh itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Kazakhstan secara konsisten memperhebatkan aktiviti mediasinya. Kazakhstan telah memberikan sumbangan yang besar dalam menyelesaikan masalah nuklear Iran secara menyeluruh dengan mengadakan perundingan peringkat tinggi di Almaty antara Iran dan kumpulan P5 + 1. Dalam usaha perdamaian terbarunya, Kazakhstan menyumbang kepada penyelesaian perang saudara Syria. Oleh kerana sikap berkecuali dan pengalaman kami dalam memediasi konflik global, Nur-Sultan dipilih sebagai lokasi yang sesuai untuk menjadi tuan rumah perbincangan Syria.

Keputusan Presiden Pertama untuk memindahkan ibu negara Kazakhstan ke pusat geografi negara itu memberi dorongan segera dan kesan positif yang sangat besar terhadap ekonomi seluruh negara. Kini, Nur-Sultan adalah simbol Kazakhstan terunggul dalam pembangunannya. Pertumbuhan ekonomi yang stabil menjadikan bandar ini sebagai model urbanisasi moden, penyelesaian seni bina, dan juga destinasi menarik untuk perniagaan dan pelancongan.

Ibu kota ini banyak menyumbang kepada promosi dialog antara agama dan antarabangsa melalui platform Kongres Pemimpin Dunia dan Agama Tradisional. Dalam rangka Forum Ekonomi Astana, Forum Media Eurasia dan Kelab Astana, pakar antarabangsa setiap tahun membincangkan isu dan cabaran terpenting dari agenda global.

Semasa musim panas 2017 Kazakhstan adalah yang pertama di antara negara-negara CIS yang menjadi tuan rumah pameran “EXPO-2017” dunia di Nur-Sultan. Sebanyak 115 negara termasuk Malaysia, dan 20 organisasi antarabangsa mengambil bahagian dalam pameran dunia ini.

Saya ingin menyebutkan bahawa dalam kerangka penyertaan di Expo-2017, Malaysia diwakili oleh lebih daripada 110 syarikat. Malaysia Pavilion juga merupakan salah satu yang paling popular dan dilaporkan merupakan salah satu daripada sepuluh pameran terbaik dari segi lawatan. Secara keseluruhan, pavilion Malaysia menerima 682,591 pelawat sepanjang EXPO. Saya ingin menekankan bahawa penyertaan Malaysia di EXPO 2017 sangat berjaya. “National Pavilion anda” dianugerahkan untuk Tafsiran Tema Terbaik oleh Majalah Pameran yang berpusat di AS. Selain itu, Malaysian Exposition memenangi Anugerah Emas Pemasaran Kecemerlangan 2017 untuk kempen Pemasaran Sektor Kerajaan bahagian jenama.

Pada tahun 2018 “Astana International Financial Center” (AIFC) dilancarkan di ibu negeri kami dengan keputusan Presiden Pertama Kazakhstan yang mana tujuan utamanya adalah mewujudkan pusat kewangan baru, yang bertujuan menjadikan Nur-Sultan menjadi hub kewangan serantau dengan mewujudkan persekitaran yang baik dan menarik untuk pembangunan perniagaan. Hari ini AIFC adalah pusat unik yang menyatukan amalan dan peluang terbaik yang ditawarkan oleh institusi kewangan serupa di seluruh dunia – dari New York dan London ke Dubai, Hong Kong, dan Singapura.

Semua kejayaan dan pencapaian ini adalah kelebihan secara langsung Presiden Pertama kita – Pemimpin Bangsa Nursultan Nazarbayev kerja keras dan usahanya. Bersama dengannya, negara ini menempuhi banyak kesulitan dan telah menjadi negara moden, maju, dan makmur, menarik untuk pelaburan, perniagaan dan pelancongan, dengan pencapaian yang signifikan dan pertumbuhan yang dinamik di banyak bidang yang bertujuan untuk menciptakan masa depan yang lebih baik bagi negara.