Terkini | New

Kazakhstan Bekerjasama Dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia Untuk Memerangi COVID-19

Kazakhstan Bekerjasama Dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia Untuk Memerangi COVID-19




Sidang media Kementerian Kesihatan Kazakhstan Nur-Sultan, Dr. Hans Kluge, Pengarah Wilayah WHO untuk Eropah, mencatat hal-hal berikut: “Setelah menerima pengetahuan baru selama beberapa bulan terakhir mengenai jangkitan COVID-19 dan langkah-langkah untuk memeranginya. WHO telah memperkenalkan kod baru untuk mengklasifikasikan penyakit ini. Terdapat laporan dari Kazakhstan mengenai peningkatan kes pneumonia, salah satu penjelasannya adalah COVID-19. "



Dr. Kluge mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Kesihatan Kazakhstan kerana bersetuju untuk mengesahkan kemungkinan pengujian di makmal rujukan WHO. Oleh itu, telah disahkan bahawa tidak ada jangkitan berbahaya baru di Kazakhstan; semua kes pneumonia yang dikesan sebelum ini menurut klasifikasi WHO berkaitan dengan COVID-19. Sebelumnya, beberapa media asing secara keliru menunjukkan kemunculan di Kazakhstan beberapa penyakit yang tidak diketahui. Ini menimbulkan kekecohan besar di dunia.

Kazakhstan segera beralih kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk mendapatkan bantuan. Setelah meneliti maklumat secara teliti, WHO mengesahkan wabak radang paru-paru musim panas di Kazakhstan akibat COVID-19. Keanehan pneumonia ini adalah bahawa semua kes mempunyai hasil ujian PCR negatif, tetapi mempunyai tanda-tanda klinikal dan epidemiologi coronavirus. Selanjutnya, menurut pernyataan Caroline Clarinval, ketua pejabat WHO di Kazakhstan, sekelompok ahli tambahan Organisasi akan datang ke Kazakhstan.

Oleh itu, Kazakhstan bekerjasama dengan WHO dalam rangka memerangi wabak tersebut. Rundingan kerja secara berkala dengan Organisasi membantu Kazakhstan untuk menyesuaikan metodologi untuk melaporkan perkembangan wabak dan untuk menentukan pelbagai bentuknya. Hingga kini, hanya kes COVID-19 yang disahkan oleh makmal yang direkodkan di Kazakhstan, seperti di kebanyakan negara.

Keadaannya adalah seperti berikut - menjelang akhir bulan Jun, peningkatan ketara dalam radang paru-paru virus telah diamati di negara ini tanpa menyatakan patogen, iaitu, tidak disahkan di makmal. Ini seterusnya meningkatkan amalan antarabangsa dalam memerangi wabak ini, kerana coronavirus baru belum dipelajari sepenuhnya, dan semua tanda yang mungkin penting untuk penanganannya.

Pengalaman Kazakhstan mungkin berguna bagi negeri-negeri di mana, menurut anggaran WHO, kematian berlebihan juga diperhatikan pada masa ini, kemungkinan besar disebabkan oleh COVID-19. Pakar menyatakan bahawa kes serupa tidak hanya berlaku di Kazakhstan, tetapi tempat lain mempunyai spesifiknya sendiri.

Dari 18 Julai, statistik morbiditi dan kematian COVID-19 di Kazakhstan akan dikumpulkan dari dua sumber data: kes COVID-19 yang disahkan oleh makmal dan radang paru-paru virus yang tidak ditentukan. Ini secara automatik akan menyebabkan peningkatan jumlah kes yang disahkan.

Tetapi pendekatan ini untuk melaporkan kes akan memungkinkan untuk membuat ramalan yang tepat mengenai kadar kejadian, merencanakan sumber yang diperlukan dengan secukupnya: kakitangan perubatan, tempat tidur, peralatan perubatan, ubat-ubatan, dan juga memastikan ketelusan statistik. Peralihan lengkap di Kazakhstan ke pengekodan COVID-19 menggunakan kod baru klasifikasi penyakit antarabangsa akan dilakukan mulai 1 Ogos.

Pemerintah Kazakhstan sedar bahawa peralihan ke metodologi baru dan penerbitan statistik gabungan baru akan menyebabkan kemerosotan kedudukan Kazakhstan dalam peringkat morbiditas dan kematian antarabangsa dari jangkitan koronavirus.

Namun, langkah-langkah Pemerintah ini menekankan keterbukaan Kazakhstan dan kesediaannya untuk bersama-sama menghadapi wabak koronavirus dan mengkaji akibatnya dalam kerjasama erat dengan masyarakat antarabangsa.

Tidak ada peningkatan baru dalam wabak COVID-19 di Kazakhstan dan tidak ada peningkatan kritikal dalam kes penyakit baru. Perubahan mendadak dalam kedudukan negara dalam statistik antarabangsa, misalnya oleh Johns Hopkins University atau worldometer.com, dikaitkan dengan penambahan teknikal semua kes radang paru-paru yang berkaitan dengan COVID-19, menurut klasifikasi WHO.

Semua kes penyakit (COVID-19 yang disahkan dan kes pneumonik) pada mulanya direkodkan oleh sistem penjagaan kesihatan di Kazakhstan. Tetapi kerana fakta bahawa tidak ada bukti hubungan dengan COVID-19, kes-kes ini tidak termasuk dalam statistik epidemiologi umum.

Secara keseluruhan, pengenalan tindakan karantina dari 5 Julai hingga 2 Ogos di Kazakhstan menghasilkan keadaan yang stabil terhadap kejadian COVID-19 di negara ini; dinamika pertumbuhan kes baru pada masa ini masih berada pada tahap 1700-1800 orang setiap hari.

Menurut Dorit Nitzan, Pengarah Kecemasan Daerah di Pejabat Wilayah WHO untuk Eropah, berdasarkan data yang ada, keadaan epidemiologi di Kazakhstan semakin meningkat. Hari ini, negara ini secara serentak menjalankan program pengujian massa penduduk dan memantau pemenuhan keperluan asas oleh populasi, seperti memakai topeng, jarak sosial dan sekatan pada perjumpaan kumpulan.