Terkini | New

MENGHIDUPKAN KEMBALI WARISAN SENI TELEPUK USAHASAMA PERGERAKAN LANGKASUKA DAN YAYASAN HASANAH

Peredaran zaman, perkembangan teknologi dan kepesatan era globalisasi adalah antara faktor yang menyebabkan banyak seni warisan tradisi semakin dilupai dan ada juga yang telah mengalami kepupusan. 

Antara yang terkesan ialah seni telepuk iaitu satu seni menghias tekstil tradisional Melayu yang sudah tidak diusahakan lagi sejak awal kurun ke-19.



Pergerakan Langkasuka dengan sokongan dari Yayasan Hasanah telah melancarkan kempen ‘Telepuk. Memulihara Warisan Seni Tradisional’ pada tahun 2020 dengan mengadakan aktiviti-aktiviti termasuk bengkel-bengkel, menjalankan penyelidikan dan dokumentasi serta mengenal pasti pengusaha yang berminat dan berpotensi.



Seni Telepuk

Seni tradisional menghias kain ini dipercayai telah dibawa masuk oleh pedagang-pedagang Bugis dari Sulawesi. Ianya melibatkan proses menekap motif menggunakan cop ukiran kayu yang bergam ke atas kain tenun benang halus yang kemudiannya dilekapkan dengan kertas emas atau perada (serbuk emas atau perak).

Proses menelepuk di Semenanjung Tanah Melayu kebiasaannya dibuat di atas kain yang telah digerus, iaitu satu teknik mengilatkan kain dengan menggunakan siput gerus (Cypraea tigris). Teknik ini dikenali sebagai ‘garusu’ atau ‘garusi’ di kalangan masyarakat yang mengamalkannya di Sulawesi, Indonesia.



Dari kiri - Khairul Anuar dari Lamar Dollar Sdn Bhd, Abdul Razak Aziz selaku Pengurus Projek & dibantu oleh Intan Jailani

Menurut sejarah, seni tata hias emas ini dimiliki dan dipelihara oleh pihak istana dan pemakaiannya dikhaskan untuk keluarga diraja dan golongan bangsawan seperti di negara China, India, Jepun dan Indonesia. 

Ianya bersifat mewah dan selain daripada persalinan busana penuh, ianya dijadikan tanjak, samping, selendang, kain ikat pinggang dan sapu tangan yang sering dipakai untuk menghadiri majlis rasmi di istana dan sebagai pakaian istiadat perkahwinan.


Bengkel Seni Telepuk Percuma



Usaha memulihara seni telepuk ini telah diterajui oleh Adiguru Prof. Adjunct Norhaiza Noordin, Tokoh Kraf Ukiran Halus yang juga merupakan seorang penggiat seni tradisional yang tidak perlu diperkenalkan lagi.

Hasil karya kerja tangan beliau banyak menghiasi ruang dalaman istana, masjid, hotel, pejabat dan bangunan di dalam dan luar negara termasuk dewan Pusat Pengajian Islam di Universiti Oxford, England.

Pada tahun 2014, beliau telah diminta oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Selangor (PADAT) untuk menghasilkan ukiran sarang telepuk dan dari situ beliau telah memulakan kajian mendalam mengenai telepuk di beberapa muzium termasuk Muzium Negara, Muzium Tekstil dan Muzium Terengganu. 

Kini, beliau bersama-sama Pergerakan Langkasuka berusaha untuk memulih dan menghidupkan semula serta mengembangkan seni Telepuk supaya tidak lagi dikaitkan dengan perkataan pupus dan diteruskan oleh generasi akan datang.

Seni Kain Telepuk Diangkat Kembali - YouTube

Bengkel Telepuk - YouTube


Misi 2020 mereka tercapai apabila bengkel telepuk secara fizikal dan dalam talian sebanyak 6 sesi telah menarik penyertaan seramai 170 orang peserta. Usaha ini juga turut mendapat perhatian Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah yang sememangnya mempunyai minat yang mendalam dalam mengekalkan warisan kraf tradisional. 

Lokakarya serupa ini akan diteruskan pada masa akan datang dan mereka berharap agar telepuk dapat diserapkan sebagai sebahagian silibus seni di sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi.



Mengenai Pergerakan Langkasuka:

Pergerakan Langkasuka ditubuhkan pada tahun 2015 sebagai satu platform untuk mana-mana individu dan organisasi yang sealiran (persendirian atau sebaliknya) dengan tujuan mengumpul dan berkongsi perkara yang berkaitan dengan budaya dan warisan. 

Usaha pemuliharaan seni telepuk ini digerakkan di bawah Lamar Dollar Sdn Bhd sebagai penerima geran dari Yayasan Hasanah. 

Objektif misi ini adalah untuk menyelidik, mendokumentasi dan menghasilkan buku juga video; mengadakan bengkel dan sesi perbincangan; memupuk dan membimbing pengusaha yang berpotensi dan menghasilkan produk bagi tujuan memelihara serta melestarikan warisan seni telepuk.