Terkini | New

3 Wakil Malaysia Akan Ke China Untuk Peringkat Akhir Create@ Alibaba Cloud Global Startup 2022 Contest

Alibaba Cloud Mengumumkan 3 Pemenang Terbaik Malaysia untuk Peraduan Create@ Global Startup 2022.

Usahawan muda dan bijak menonjol di Alibaba Cloud Global Startup 2022 Contest penuh inovasi cemerlang yang akan mengubah industri.


Alibaba Cloud, teknologi digital dan Kumpulan Alibaba mengumumkan 3 pemenang teratas di Malaysia untuk Peraduan Alibaba Cloud Global Startup 2022 Contest (CACSC) 2022 di Universiti Teknologi dan Inovasi Asia Pasifik (APU). 



Antara 20 finalis berbakat terbaik, Alibaba Cloud Global Startup 2022 Contest (CACSC) 2022 - Parkit telah memenangi juara, diikuti oleh CheckinMe sebagai naib juara pertama dan IWG eSport Sdn Bhd sebagai tempat ketiga.

Mr. Kun Huang, General Manager of Malaysia, Alibaba Cloud Intelligence, wished
the contestants all the best during his speech.

“Selaras dengan komitmen jangka panjang Alibaba Cloud untuk memupuk bakat yang baru , kami menantikan lebih banyak unicorn di Malaysia dan bersama-sama menyaksikan era inovasi keusahawanan yang berkembang pesat dalam masa terdekat,” kata Kun Huang, Pengurus Besar Malaysia, Kun Huang, General Manager of Malaysia, Alibaba Cloud Intelligence 

“Saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua peserta. Memulakan perniagaan anda sendiri tidak pernah mudah dan mengekalkan momentum memerlukan banyak tenaga, usaha dan kemahiran, dan semua ini telah menjadikan anda sebuah kisah kejayaan.”



Digelar sebagai "Olimpik" modal teroka teknologi, CACSC ialah salah satu pertandingan keusahawanan terbesar di dunia yang meliputi berpuluh-puluh negara dan hanya di bawah seratus bandar di seluruh dunia. 


Bekerjasama bersama HandsProfit, pengendali tempatan Alibaba Cloud Innovation Centre di Malaysia dan My Lives Global Capital Sdn Bhd sebagai rakan kongsi penganjur bersama, CACSC tahun ini telah meningkat ke tahap baharu dengan 141 penyertaan di seluruh wilayah, termasuk Malaysia, Kemboja, Vietnam , Singapura dan Pakistan.

(Second left) Kun Huang, General Manager of Malaysia, Alibaba Cloud Intelligence
awarded, cash prizes and Alibaba cloud credits to the top three winners.

Pertandingan dijalankan selama dua bulan dan tiga pusingan sesi penghakiman yang ketat, dan ia menyaksikan ramai peserta cemerlang dari pelbagai industri - peruncitan, logistik, pertanian, internet, F&B, membawakan konsep perniagaan yang cemerlang dengan cadangan sedia pelaburan.



Ketiga-tiga pemenang ini akan mewakili Malaysia untuk ke peringkat Grand Final Create@ Alibaba Cloud Global Startup Contest yang akan berlangsung di China akan datang.