Terkini | New

Malaysia International Film Festival (MIFFest Kali Ke-6) akan bermula pada 23 hingga 29 Julai 2023.

Malaysia International Film Festival (MIFFest Kali Ke-6) akan bermula pada 23 hingga 29 Julai 2023.

Dengan Kerjasama BMW Shorties dan MIFFest, Pendaftaran dibuka mulai April ini.


Sidang MEDIA Malaysia International Film Festival (MIFFest) ke-6 telah berlangsung dengan jayanya hari bertempat di hotel rasmi festival, PARKROYAL COLLECTION Kuala Lumpur. Ia bagi mengumumkan beberapa siri aktiviti untuk festival tahun ini, termasuk tema tahun ini [New Take], kerjasama pertama dengan BMW Shorties, (sebagai salah satu platform pertandingan filem pendek paling dikenali yang telah berlangsung di Malaysia selama 16 tahun), TikTok Malaysia sebagai rakan kongsi rasmi untuk MIFFest, kerjasama berterusan dengan Udine Far East Film Festival (FEFF) di Itali, dan penampilan semula pelakon terkenal Malaysia En. Bront Palarae sebagai duta festival.



Buat Kali ke empat pelakon terkenal Bront Palarae dilantik sebagai duta festival.

Sebagai Duta MIFFest, Bront, berkata: "Sekarang kita sudah memasuki era pasca wabak, tidak ada keperluan yang lebih besar untuk pembikin filem dan penggiat industri untuk lebih bersemangat dan kreatif dalam industri ini. Saya sangat berharap wabak dalam tempoh tiga tahun yang lalu tidak membuat pengkarya hilang keyakinan dalam filem, tetapi sentiasa menantikan detik ini dan bersedia untuk memulakan [Pengambilan Baharu] milik setiap daripada mereka."


Kerjasama MIFFest x BMW Shorties 

Buat Kali pertama antara yang di umumkan di MIFFest, sebagai rakan kerjasama terbaharu. Setelah bergiat selama 16 tahun dengan lebih 1,000 penyertaan filem pendek tempatan diterima, BMW Shorties juga merupakan pertandingan filem pendek yang paling dikenali di Malaysia.


Pengasas MIFFest, Joanne Goh berkata: "Kerjasama ini juga merupakan berita baik untuk seluruh kalangan industri, dalam memanfaatkan platform antarabangsa Festival Filem Antarabangsa Malaysia untuk membolehkan generasi muda pembikin filem Malaysia memanfaatkan sepenuhnya peluang ini dengan semangat yang tidak kenal lelah, bagi mendapatkan lebih banyak peluang untuk mempamerkan bakat mereka dan menceritakan kisah mereka, serta menjadi batu loncatan untuk kerjaya profesional dan kreatif mereka."



Hans de Visser, Pengarah Urusan BMW Group Malaysia berkata, “Kami mendapat inspirasi daripada tema 2022 kami, RE:IMAGINE, di mana generasi baharu bakat kreatif menggabungkan pengalaman unik daripada wabak itu ke dalam penceritaan mereka. Kreativiti dan kebolehsuaian mereka menunjukkan kepada kita bahawa inovasi boleh muncul dalam apa jua keadaan, dengan potensi besar menunggu untuk dicungkil dalam industri kreatif yang sentiasa berkembang ini. Sama seperti lensa Forwardism yang dianut oleh BMW Group, BMW Shorties berkembang maju dalam mencabar konvensyen biasa hari ini, dengan pemikir kreatif yang berani membawa ke hadapan untuk masa kini kejayaan masa depan. Itulah sebabnya tema kami untuk tahun ini ialah EVOLVE.”


Pertandingan filem pendek itu bertemakan "EVOLVE". Konsep ini mencabar pencipta untuk berkembang dan meningkatkan penceritaan mereka, juga tentang penyoalan berterusan, mencabar konvensyen biasa dan berfikir ke hadapan untuk mendapatkan pengalaman terbaik dan mencipta potensi yang lebih baik. Pemenang hadiah utama pertandingan tersebut akan menerima Geran Pengeluaran RM80,000, serta 11 hadiah lain.


Selain itu Kerjasama berterusan dengan Festival Filem Udine Far East (FEFF) di Itali

Tahun lepas, MIFFest menjadi rakan kongsi festival buat kali pertama dengan Festival Filem Udine Far East di Itali, dan berita baik itu diteruskan tahun ini. MIFFest dan Festival Filem Udine Far East akan mengadakan sesi tayangan khas. Hasil kerjasama dalam kedua festival berkenaan diharapkan dapat terus membawa cetusan baharu kepada budaya filem, menerusi slogan [From East To West]. Selain itu, MIFFest berperanan untuk terus membantu filem tempatan, supaya lebih ramai orang dari seluruh dunia dapat melihat keunikan serta keindahan Malaysia bersama-sama.


MIFFest juga telah mengesahkan bahawa ia akan diadakan dari 23 hingga 29 Julai tahun ini di LaLaport BBCC, dan majlis anugerah, Malaysia Golden Global Awards (MGGA) akan berlangsung pada hari terakhir festival filem di Zepp Kuala Lumpur. Untuk maklumat lanjut mengenai Malaysia International Film Festival ke-6 2023, sila layari miffest.com.my.