Terkini | New

SYNERGY HOUSE LANCAR PROSPEKTUS IPO

SYNERGY HOUSE LANCAR PROSPEKTUS IPO

· Sasar untuk mengumpul RM34.4 juta daripada IPO

· Merancang untuk mengembangkan jualan B2C melalui pengembangan kepada lebih banyak platform e-dagang dalam pasaran baharu

 

SHAH ALAM, 12 Mei 2023 – SYNERGY HOUSE BERHAD ("Synergy House" atau "Kumpulan"), penjual e-dagang rentas sempadan dan pengeksport perabot perabot rumah sedia untuk dipasang (“RTA”), melancarkan prospektus untuk tawaran awam permulaannya (“IPO”) hari ini bersempena dengan penyenaraiannya yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.


IPO itu akan meraih RM34.4 juta melalui penerbitan 130.0 juta saham baharu pada harga IPO RM0.43 sesaham yang dijangka menyokong rancangan pertumbuhan dan pengembangan masa depan Kumpulan. Hasil IPO yang diperoleh akan digunakan oleh Kumpulan mengikut cara berikut:

· RM10.0 juta atau 29.07% untuk pembelian inventori bagi cadangan menaik taraf pusat e-dagang Kumpulan di Muar, Johor dan menaik taraf pusat e-dagang di negara luar;

· RM1.5 juta atau 4.36% untuk membeli sistem rak dan forklift untuk cadangan menaik taraf pusat e-dagang Kumpulan di Muar, Johor;

· RM1.0 juta atau 2.91% untuk pengiklanan dan promosi e-dagang;

· RM10.0 juta atau 29.07% untuk membayar balik pinjaman;

· RM7.7 juta atau 22.38% untuk tujuan modal kerja; dan

· RM4.2 juta atau 12.21% untuk perbelanjaan penyenaraian.


 
Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Tan Eu Tah (Link)
 
Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Tan Eu Tah berkata, “Memandangkan permintaan global untuk e-dagang perabot dijangka terus berkembang, IPO kami akan membolehkan kami memacu pertumbuhan masa depan dan rancangan pengembangan kami dengan memanfaatkan pasaran modal ekuiti untuk pengumpulan dana masa hadapan. IPO kami juga akan memberikan fleksibiliti kewangan untuk mengejar peluang pertumbuhan apabila ia timbul. Pengiktirafan yang diperoleh melalui status penyenaraian kami juga akan meningkatkan reputasi kami dalam pemasaran produk dan perkhidmatan kami, pengekalan pekerja, pengembangan pangkalan pelanggan serta menarik pekerja baharu.”



Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Teh Yee Luen (Link)

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Teh Yee Luen berkata, “Memanfaatkan e-dagang telah menjadi satu lagi pengalaman yang mengubah Kumpulan kami kerana ia membolehkan syarikat mempunyai hubungan langsung dengan pengguna akhir dan dengan itu membolehkan kami mengumpul maklumat secara langsung dan pandangan tentang pilihan pengguna yang bernilai untuk pembangunan produk. Kami berhasrat untuk terus mengembangkan segmen perniagaan kepada pengguna (“B2C”) kami dengan menggunakan sebahagian daripada hasil IPO untuk membeli inventori bagi segmen B2C kami dan dengan menjalankan inisiatif pengiklanan dan promosi pada platform e-dagang pihak ketiga. Kami juga merancang untuk mengembangkan jualan B2C kami melalui pengembangan kepada lebih banyak platform e-dagang di pasaran baharu.”

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember (“TK”) 2019, TK 2020, TK 2021 dan TK 2022, Kumpulan mencatatkan hasil masing-masing sebanyak RM111.5 juta, RM122.9 juta, RM184.3 juta dan RM194.1 juta.

Khususnya, Kumpulan telah menyaksikan pertumbuhan yang menggalakkan daripada segmen B2Cnya di mana jualan B2Cnya telah meningkat daripada RM1.99 juta pada TK 2019 kepada RM49.63 juta pada TK 2022 pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 192.17%.

KIBB ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk terbitan IPO.

Synergy House Berhad akan disenaraikan di ACE Market Bursa Malaysia pada 1 Jun 2023.


MENGENAI SYNERGY HOUSE BERHAD

Synergy House ialah sebuah syarikat pegangan pelaburan. Melalui anak syarikatnya, Synergy House terlibat terutamanya dalam reka bentuk, pembangunan dan penjualan perabot rumah RTA. Perabot rumah RTA ialah satu bentuk perabot di mana bahagian perabot berada dalam bentuk pembungkusan rata untuk kemudahan penyimpanan dan pengangkutan dan ia memerlukan pengguna akhir untuk memasang sendiri selepas pembelian. 

Memandangkan Synergy House memberi tumpuan kepada reka bentuk, pembangunan dan penjualan perabot rumah RTA, ia menyumber luar semua kerja pembuatan kepada pengeluar pihak ketiga. Ia menjual produknya melalui model jualan B2B dan B2C. Untuk model B2B, ia menjual produknya kepada peruncit dalam talian, peruncit rangkaian kedai dan pemborong. Untuk model jualan B2C, ia menjual terus kepada pengguna akhir melalui platform e-dagang pihak ketiga (cth. Amazon, Lazada dan Shopee) dan kedai dalam taliannya. Produknya dijual dalam negara dan dieksport ke luar negara. Pasaran utamanya ialah United Kingdom, Emiriah Arab Bersatu dan Amerika Syarikat.