Terkini | New

Oasis Place Berjaya Menjadi Hos Melalui Heart Empowerfest 2024 - Karnival Penyertaan Dan Neurodiversity

Oasis Place Berjaya Menjadi Hos Melalui Heart Empowerfest 2024 - Karnival Penyertaan Dan Neurodiversity

Oasis Place, pusat intervensi transdisiplin terbesar di Malaysia, telah berjaya menganjurkan EmpowerFest 2024, festival terobosan yang meraikan penyertaan dan pemerkasaan neurodiversiti, penerimaan dan penglibatan komuniti dari Jumaat 10 Mei 2024 hingga Ahad 12 Mei 2024 di Avenue KShopping Mall Kuala Lumpur ,Malaysia.




EmpowerFest 2024 menyediakan platform unik untuk mempamerkan kisah inspirasi, pencapaian dan cabaran daripada individu neurodivergen kepada semua rakan jaga yang terdiri daripada ahli keluarga, pendidik, profesional kesihatan dan majikan yang mengemudi dunia kepelbagaian saraf. tema festival, "Melalui Hati Kita," menekankan bahawa setiap individu dan pihak berkepentingan komuniti yang unik mempunyai potensi untuk berjaya dan membuat sumbangan impak sosial yang bermakna.




Sorotan daripada pembentang dan Ahli Panel terpilih di EmpowerFest 2024:

1. Joshua Teow (dewasa autistik Neurodivergen):
Joshua telah bekerja di Uniqlo selama hampir 10 tahun, menunjukkan keupayaannya untuk berkembang maju dalam persekitaran kerja yang mencabar. Pengalaman kerjanya yang luas membuktikan bahawa individu autistik boleh mencapai kejayaan profesional yang bermakna.

"Hai, nama saya Joshua. Saya kini bekerja di Uniqlo Melawati Mall dan menjaga bilik kelengkapan. Saya telah bekerja di sana selama hampir 10 tahun."
[Baca lebih lanjut mengenai perjalanan Joshua di sini] https://www.nst.com.my/lifestyle/heal/2019/05/491947/road-independence

2. Jun, Pemilik bersama Nozig (Ibu bapa kepada dua anak lelaki autistik):
June menceritakan perjalanan keluarganya dalam mengiktiraf dan mengurus kepelbagaian saraf menggunakan aktiviti sukan. anak-anaknya, pada mulanya bergelut dengan kemahiran sosial dan penyelarasan, kini menikmati faedah melibatkan diri dalam sukan, yang membantu mereka mengurus tuntutan emosi sosial.

“Memupuk minat bersukan bukanlah mudah, tetapi kami tetap bertahan. kini, mereka tahu bahawa melibatkan diri dalam sukan boleh membantu mengawal diri mereka, dan minda yang tenang menjadikan.





3. Joyce Teoh Lay Bee & Sabrina Teoh Weber(Ibu dan anak perempuan sindrom Down):
Joyce berkongsi pengalamannya membesarkan Sabrina, menekankan bahawa mengelakkan perbandingan adalah kunci untuk mengurangkan tekanan keibubapaan. joyce dan Sabrina telah meneroka cabaran dan kejayaan dalam perjalanan kepelbagaian saraf mereka bersama-sama.

"Saya mendapati bahawa banyak tekanan saya untuk mengasuh seorang remaja, terutamanya yang berkeperluan khas, boleh dikurangkan jika saya dapat menahan diri daripada membandingkan.




4. Linda & Amir, Pemilik Kafe Disleksia (Ibu dan anak lelaki disleksia):
Amir, anak lelaki Linda yang disahkan menghidap disleksia, kini seorang chef terlatih dan mengendalikan Dyslexia Café. Kisah amir menggambarkan bagaimana sokongan ibu bapa yang konsisten dan pengiktirafan terhadap kekuatan individu boleh membuka jalan kepada pencapaian yang luar biasa.

“Apabila anak saya Amir mula-mula disahkan menghidap disleksia, saya pada mulanya menyangka dia mungkin mempunyai kecerdasan yang lebih rendah, tetapi itu ternyata tidak benarselepas diagnosis, saya mula belajar tentang disleksia dan komited untuk mengajar anak saya setiap hari untuk meningkatkan kemahiran membaca dan pembelajarannya."

5. Grace Gan (Pengurus, Yayasan Gamuda Enabling Academy):
Peranan Grace Gan sebagai jurulatih kerja di Akademi Pemboleh (EA) Yayasan Gamuda adalah untuk melengkapkan individu autistik untuk pekerjaan yang mampan. Inisiatif beliau menekankan kepentingan program peralihan untuk pencari kerja neurodivergen.

"Peranan saya melibatkan menyusun strategi program peralihan pekerjaan EA untuk melengkapkan pelatih dengan autisme dengan lebih baik untuk pekerjaan yang mampan dan untuk mempromosikan inisiatif pengambilan pekerja neurodivergen."




6. Dr Cheah Boon Eu(Doktor perubatan autisme):
Seorang doktor perubatan yang didiagnosis hanya apabila dewasa dengan Autisme, ADHD dan Sindrom Irlen, Dr. Boon Eu telah belajar mengurus cabarannya dan kini menggunakan pengalaman peribadinya untuk membimbing dan memberi inspirasi kepada orang lain dalam komuniti penjagaan kesihatan.

"Saya percaya satu-satunya pengesahan yang saya perlukan adalah daripada diri saya sendiri."

7. Dr Hazli Zakaria (Pakar Psikiatri Perunding):
Dr Hazli Zakaria, adalah bekas presiden Persatuan Psikiatri Malaysia dan ahli editorial antarabangsa semasa Jurnal Psikiatri Sosial Dunia dan Pengerusi Alaminda Healthcare Berhad. minat klinikal utama beliau ialah psikiatri dewasa dalam gangguan mood, ADJD dewasa, penyalahgunaan bahan dan terapi pscycho psikodinamik. Dr Hazli menekankan kepentingan sokongan kesihatan mental dan kesan advokasi sosial.

"Fokus saya adalah untuk memperkasakan pesakit penyakit mental dan keluarga mereka melalui advokasi dan kualiti perkhidmatan yang lebih baik."

Kesedaran dan Pemerkasaan Melalui EmpowerFest 2024

EmpowerFest 2024 bukan sekadar menyediakan platform untuk belajar dan berhubung tetapi juga tentang mengubah persepsi masyarakat terhadap kepelbagaian saraf. forum video, pembentangan dan ahli panel yang sangat interaktif dan interaktif selama tiga hari menawarkan peluang kepada orang ramai untuk menyelami pengalaman mereka dengan pakar dan perkongsian cerita pengalaman hidup komuniti pelbagai neurotaip.

Facebook: Oasis Place MY
Instagram: @OasisPlaceMy