Terkini | New

Ni Hsin Jalin Kerjasama Strategik bersama SIRIM

Ni Hsin Jalin Kerjasama Strategik bersama SIRIM

Kumpulan untuk menubuhkan Kilang Kitar Semula Bateri Lithium-Ion


Ni Hsin EV Tech Sdn. Bhd. ("NH EV TECH"), anak syarikat milik penuh Ni Hsin Group Berhad yang tersenarai di Pasaran Utama (dahulunya dikenali sebagai Ni Hsin Resources Berhad ("Ni Hsin" atau "Kumpulan"; NIHSIN, 7215), hari ini menandatangani Kerjasama Strategik bersama SIRIM Berhad untuk menggalakkan kerjasama antara beberapa pihak dalam bidang berikut:

(a) menubuhkan Kilang Kitar Semula Bateri Lithium-Ion di Malaysia melalui model pembiayaan Perkongsian Awam-Swasta (PPP);

(b) menyediakan eko-sistem untuk model ekonomi pekeliling dalam mengurangkan kesan terhadap alam sekitar akibat bateri litium-ion diproses secara haram di Malaysia;

(c) berpotensi menubuhkan kilang pembuatan Bateri Lithium-Ion di Malaysia; dan (d) memperkenalkan dasar Kitar Semula Bateri Lithium-Ion yang bekerjasama dengan Kerajaan Malaysia. (secara kolektif "Projek")

Khoo Chee Kong 邱基强, Pengarah Urusan NH EV TECH, berkata: "Kerjasama Strategik dengan SIRIM ini adalah lanjutan daripada usaha kami untuk penyertaan yang lebih besar dalam ekonomi hijau. Setelah berjaya melancarkan motosikal EV kami bulan lepas, kami tidak sabar untuk membuka kunci satu lagi teka-teki alam sekitar.

Oleh kerana dunia telah berkembang dan bergantung kepada kuasa dan kemudahan yang dibawa oleh bateri litium-ion (LIB), pembuatan dan pelupusan mereka semakin menjadi subjek kebimbangan politik dan alam sekitar. Kebanyakan LIB yang dibuang akhirnya diisi atau disimpan, mencemarkan tanah sambil membazirkan tenaga dan sumber semula jadi yang tidak boleh diperbaharui.

“Sekiranya tidak dikitar semula dan digunakan semula, LIB akan memberi kesan alam sekitar yang besar dan mempercepatkan pengurangan rizab mineral. Ia bukan sahaja pencemaran alam sekitar yang menjadi masalah.

Semasa peringkat akhir hayat LIB, pengendalian dan pelupusan yang buruk boleh meningkatkan risiko kebakaran atau keracunan. Pada tahun akan datang, melupuskan sejumlah besar bateri daripada kenderaan elektrik akan menjadi cabaran sebenar. Kini terdapat keperluan untuk kitar semula e-buangan yang diperakui yang boleh mengendalikan dan mengitar semula LIB dengan selamat dan bertanggungjawab."

"Penubuhan Loji Kitar Semula Bateri Lithium-Ion merupakan langkah tepat dalam meneruskan misi hijau Ni Hsin dalam menyokong komitmen kerajaan ke arah pembangunan yang lebih mampan, berdaya tahan dan inklusif selaras dengan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) 2030 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Kerjasama ini juga bertujuan untuk mewujudkan eko-sistem untuk model ekonomi kitaran dalam mengurangkan kesan terhadap alam sekitar dan menerajui pembentukan dasar Kitar Semula Bateri Litium-Ion yang bekerjasama dengan Kerajaan Malaysia. Pasaran kitar semula LIB semasa dianggarkan bernilaikira-kira $ 1.7 bilion dan dijangka meningkat dengan ketara dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Di rantau ASEAN hanya terdapat satu kemudahan kitar semula di Singapura dengan kapasiti kitar semula sebanyak 14 tan bateri Lithium-Ion sehari. Menjadi salah satu penggerak pertama di rantau ini menjadikan Ni Hsin lebih menarik kepada pelabur yang mula mempertimbangkan faktor kelestarian dalam proses membuat keputusan pelaburan mereka."

"Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan SIRIM dalam Projek hijau ini yang berpengetahuan luas dan mempunyai kepakaran teknikal yang inovatif, mereka akan menjadi rakan kongsi yang berharga dalam memastikan kejayaan projek hijau ini."

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan SIRIM, Dato' Indera Dr Ahmad Sabirin Arshad berkata, "Di bawah pelan induk teknologi hijau 2030 Malaysia, beberapa strategi telah digariskan untuk mewujudkan ekonomi rendah karbon dan sumber cekap , justeru, sebagai pelengkap kepada pelan induk ini, SIRIM akan memulakan pelbagai projek ke arah meningkatkan dan menggalakkan kemampanan selaras dengan Matlamat Pembangunan Mampan (SDGs)."

"SIRIM sentiasa bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak yang berminat untuk meneroka sebarang bentuk perniagaan kitar semula di mana kami boleh menyumbang dari segi teknologi terkini ke arah membina keupayaan kitar semula tempatan untuk e-buangan", katanya.

Beliau berkata lagi, Loji Perintis Kitar Semula Bateri Lithium-Ion SIRIM-Ni Hsin akan beroperasi sepenuhnya pada tahun 2023 dengan kapasiti kitar semula tahunan sebanyak 550 tan bateri litium-ion.

" Sebagai permulaan, output akan dijual kepada pengeluar bateri litium-ion dalam bentuk jisim hitam, di bawah kerjasama ini, kedua-dua syarikat akan memberi tumpuan kepada pemulihan logam berharga seperti litium dan kobalt pada 2024 dan memulakan pembuatan bateri litium-ion 2025, apabila jumlah memproses lebih banyak bateri litium-ion dari negara lain," katanya.