Terkini | New

PT RESOURCES TANDATANGANI MOU UNTUK BANGUNKAN TAMAN PINTAR RANTAI BEKALAN ANTARABANGSA YANG MENGINTEGRASIKAN TEKNOLOGI DIGITAL

PT RESOURCES TANDATANGANI MOU UNTUK BANGUNKAN TAMAN PINTAR RANTAI BEKALAN ANTARABANGSA YANG MENGINTEGRASIKAN TEKNOLOGI DIGITAL

Syarikat bekerjasama dengan Ocean Exchange untuk membangunkan Malaysia East Coast International Supply Chain Intelligent Park dan Projek Platform Komprehensif Kewangan Digital

 


KUALA LUMPUR, 27 FEBRUARI 2023 – PT Resources Holdings Berhad ("PT Resources" atau "Syarikat"), pemproses dan peniaga produk makanan laut sejuk beku, dan peniaga produk makanan lain, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa Syarikat telah menandatangani memorandum persefahaman (“MoU”) dengan Ocean Exchange (Fujian) Foreign Trade Services Co. Ltd (“Ocean Exchange”) untuk mewujudkan kerjasama antara kedua-dua pihak bagi pembangunan bersama Taman Pintar Rantaian Bekalan Antarabangsa Pantai Timur Malaysia, yang diilhamkan oleh Projek Marché International Cold Logistics and Cross-border E-commerce (“Taman Fuzhou”) yang terletak di Fujian, China.

Projek ini, yang dipermudahkan menerusi perdagangan dua hala antara Malaysia dan China melalui Fuzhou, China dianggarkan bernilai RMB1.562 bilion (atau kira-kira RM1 bilion). Projek ini melibatkan penubuhan Taman Pintar Rantaian Bekalan Antarabangsa di Kuantan, Pahang, yang bertujuan untuk memacu pembangunan rantaian bekalan industri makanan dan ringan antara Malaysia dan Fuzhou dengan matlamat untuk mencapai pengantarabangsaan mata wang dengan pantas antara kedua-dua negara.

Taman Pintar Rantaian Bekalan Antarabangsa akan merangkumi antara lain, kemudahan rantaian sejuk bersepadu untuk memudahkan bekalan rentas sempadan makanan pengguna serta mewujudkan platform kewangan digital menggunakan rangkaian UnionPay untuk menyelaras dan memudahkan pembayaran dan penyelesaian rentas sempadan yang mudah antara Antarabangsa Taman Pintar Rantaian Bekalan dan Taman Fuzhou. Selain itu, projek itu juga bertujuan untuk meningkatkan perdagangan antara pasaran borong makanan laut Malaysia dan China melalui transformasi digital, manakala kerjasama dengan syarikat logistik rantaian sejuk akan dimulakan untuk memudahkan rantaian bekalan logistik bersepadu.

Pengarah Urusan (“MD”) PT Resources, Encik Heng Chang Hooi berkata, “Ini adalah peluang terbaik bagi kedua-dua negara untuk membangunkan hab logistik bagi menyokong perdagangan antarabangsa antara Malaysia dan China. Kami menjangkakan projek itu akan mengukuhkan rantaian bekalan antara Malaysia dan China serta memberi manfaat kepada pengguna akhir.”

“Selain itu, kami menjangkakan pertumbuhan dalam jualan luar negara kami memandangkan kemewahan yang semakin meningkat di China yang akan menyumbang kepada peningkatan permintaan untuk makanan laut beku di China.”


Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang, YB Dato’ Mohamad Nizar bin Dato’ Sri Mohamad Najib berkata, “Kami memuji kerajaan Malaysia dan China atas pandangan jauh mereka dalam memastikan perniagaan di kedua-dua negara menjalankan operasi mereka dengan lancar melalui projek itu. Kami percaya inisiatif ini boleh menarik pelabur dan perniagaan domestik dan antarabangsa. China kekal sebagai salah satu rakan dagangan utama Malaysia dan adalah penting untuk mempunyai hab untuk memudahkan perdagangan antarabangsa antara kedua-dua negara.”

MoU itu ditandatangani oleh MD PT Resources, Encik Heng Chang Hooi dan wakil Ocean Exchange, Encik Richard Gan Woei Jer. Menyaksikan pemeteraian MoU itu ialah Ahli Jawatankuasa Tetap wilayah Fujian, setiausaha Fuzhou Lin Baojin; Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, YB Alice Lau Kiong Yien; Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang, YB Dato’ Mohamad Nizar bin Dato’ Sri Mohamad Najib; Menteri-Kaunselor Kedutaan China, Lin Shiguang; dan Timbalan Datuk Bandar Fuzhou, Huang Jianxiong.


MENGENAI PT RESOURCES HOLDINGS BERHAD

PT Resources Holdings Berhad dan anak syarikatnya (“Kumpulan”) terlibat terutamanya dalam pemprosesan dan perdagangan produk makanan laut sejuk beku, dan perdagangan produk makanan lain. Kemudahan pemprosesan makanan laut Kumpulan terletak berhampiran jeti pendaratan ikan Kompleks LKIM di Kuantan, Pahang, yang merupakan antara lima jeti pendaratan ikan terbesar di Semenanjung Malaysia berdasarkan jumlah pendaratan ikan. Kumpulan menjual produknya di Malaysia, China, Arab Saudi, UAE dan Filipina. Kumpulan mempunyai tujuh cawangan yang terletak di wilayah Pantai Timur Semenanjung Malaysia di bawah nama dagangan “MO FoodmartTM” dan “MO Wholesale CentreTM” serta pasaran dalam talian, “MO SignatureTM”.

Untuk maklumat lanjut, layari https://www.ptresourcesgroup.com.my/