Terkini | New

Kisah Tradisi dan Kemodenan 'Dilema Irama' PETRONAS Meneroka Budaya Malaysia Melalui Muzik

Kisah Tradisi dan Kemodenan: 'Dilema Irama' PETRONAS Meneroka Budaya Malaysia Melalui Muzik.


PETRONAS telah mengeluarkan filem perayaan Hari Raya Aidilfitri ‘Dilema Irama’ , sebuah cerita yang memaparkan keindahan budaya dan warisan Malaysia. Filem ini merakamkan intipati Aidilfitri dengan jalan ceritanya yang penuh emosi dan gubahan muzik asli yang membawa penonton dalam perjalanan penemuan diri dan hubungan kekeluargaan.



Diarahkan oleh pengarah filem tempatan terkenal Hyrul Anwar, 'Dilema Irama' adalah kisah seorang bapa dan anak yang berkongsi minat yang besar untuk muzik walaupun dalam genre yang berbeza. Nadim, seorang komposer muzik kontemporari yang baru muncul, menghadapi dilema apabila dia dengan berat hati bersetuju untuk bermain gambus untuk persembahan muzik tradisional bapanya di acara Iftar, menyebabkan konflik antara mereka. Semasa cerita berlangsung, penonton dapat melihat bagaimana pasangan itu kembali bersatu melalui muzik.


Pengurus Besar Kanan Komunikasi Strategik Kumpulan PETRONAS, Datin Anita Azrina Abdul Aziz berkata, “Lagu tradisional adalah warisan asli rakyat Malaysia. Mereka mencerminkan budaya pelbagai generasi yang kaya dengan seni dan sopan santun yang terbaik.”



“Keindahan lagu-lagu perayaan tradisional menjadi inspirasi kami untuk menghasilkan 'Dilema Irama' yang menampilkan tiga gubahan muzik asli. Bertunjangkan pada tema sambutan perayaan PETRONAS untuk 2023 ‘Akar Untuk Masa Depan’, cerita itu, kami harap, akan memberi inspirasi kepada rasa bangga dan penghargaan yang diperbaharui terhadap tradisi dan adat budaya Malaysia yang pelbagai,” tambahnya.






Tonton ‘Dilema Irama’ bersama keluarga dan rakan-rakan di laman Facebook dan saluran YouTube PETRONAS mulai 3 April. Ketahui bagaimana kisah ini berakhir melalui filem bermuzik dan penuh emosi ini.