Terkini | New

Acara Pra-Tayangan 'Anwar The Untold Story' Di Hadiri Perdana Menteri Dan Bakal Di Tayangkan Pada 18 Mei 2023 Akan Datang

Acara Pra-Tayangan 'Anwar The Untold Story' Di Hadiri Perdana Menteri Dan Bakal Di Tayangkan Pada 18 Mei 2023 Akan Datang.

PM berikrar untuk terus perangi rasuah selepas tayangan khas ‘Anwar, The Untold Story’


Tayangan media khas 'Anwar, The Untold Story' yang mendapat pengiktirafan, mengisahkan eksploitasi politik Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan ditayangkan pada 18 Mei 2023 kepada umum. Acara pra-tayangan bersama media dan selebriti turut di hadiri Perdana Menteri Malaysia.



Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dapat menahan rasa sebak selepas menonton filem biografi ‘Anwar, The Untold Story’ semasa acara tayangan media khas dan VIP di Dadi Cinema Pavillion Kuala Lumpur semalam. Perdana Menteri mengimbau kembali kenangan perjuangannya memerangi ketidakadilan dan rasuah menerusi filem satu jam 30 minit arahan pengarah Viva Westi Indonesia yang turut menghadiri acara tayangan khas tersebut.



Filem yang diarahkan oleh Viva Westi Indonesia itu dibintangi oleh pelakon tempatan Malaysia Farid Kamil Zahari Dalam watak utama sebagai Anwar Ibrahim. Pelakon terkenal Indonesia Acha Sepiriasa memegang watak sebagai Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Selain Malaysia, filem biopik itu turut dirakam di Indonesia dengan kos RM10 juta.



Filem ini menonjolkan seorang tokoh politik yang secara konsisten dan tegas menentang amalan rasuah tetapi akhirnya dipenjarakan sekitar tahun 1993 dan 1998, teras biopik itu akan mendedahkan zaman Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia.


Perdana Menteri menonton filem bersama 258 VIP termasuk mereka dari industri hiburan, tokoh politik dan selebriti yang dianjurkan oleh DMY Creation, syarikat yang ditubuhkan juga merupakan pengedar rasmi untuk 'Anwar, The Untold Story' yang merupakan pengedar bersama oleh Yusrych Global Encik Yusry Makmor, diterajui oleh penerbit eksekutif filem itu Zukiflee Anwar Haque atau lebih dikenali sebagai Zunar.



DMY Creation terkenal kerana mengedarkan filem antarabangsa dan tempatan utama serta menganjurkan rancangan hiburan langsung utama. Pengasas dan pengerusi DMY Creation Datuk Mohamed Yusoff menggalakkan orang ramai untuk menonton filem tersebut bagi merasai perjuangan yang dilalui perdana menteri dan menyaksikan sekilas perjalanannya yang merupakan salah satu perubahan politik paling luar biasa dalam sejarah Asia Tenggara moden.


"Kami berharap semua terutama golongan belia menyokong dan menonton filem ini untuk mengetahui perjuangan sebenar perdana menteri kita. Filem ini menunjukkan kepentingan membasmi rasuah di negara ini," katanya.

Sidang akhbar bersama media tempatan dan antarabangsa selepas menonton filem itu berkata beliau amat terharu kerana dapat mengimbau kembali episod penting dalam hidupnya serta memuji kebolehan pelakon serta pengarah kerana berjaya membawa wataknya.


“Ini cerita yang mesti diceritakan, perjuangan menentang rasuah perlu diteruskan. Sekarang saya menjadi perdana menteri, saya mahu menyelamatkan negara ini dan memerangi rasuah dan perangi mereka bersungguh-sungguh," katanya dengan disambut tepukan gemuruh. Filem tersebut, berlatarbelakangkan tahun 1993 hingga 1998 mendedahkan kisah Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia sambil menonjolkan perjuangannya yang secara konsisten menentang amalan rasuah tetapi berakhir di penjara.


Anwar menonton filem itu bersama beberapa ahli keluarga terdekat termasuk mereka dari industri hiburan, tokoh politik dan selebriti. Seramai 1,870 tetamu termasuk 500 media tempatan dan antarabangsa menonton filem tersebut di 13 dewan khusus. 

Antara yang menghadiri majlis itu ialah Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Datuk Seri Siti Nurhaliza, Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil, pemuzik, pelakon, dan artis seperti Datuk M Nasir, Fauziah Ahmad Daud, pengasas DMY Creation dan pengerusi Datuk Mohamed Yusoff, penulis skrip prolifik Habsah Hassan, penerbit filem tempatan Datuk Yusof Haslam, dan Datuk David Teo. Turut hadir pada majlis itu ialah pengerusi eksekutif Kuala Lumpur Pavilion Sdn Bhd Puan Sri Cindy Lim, Pengarah Urusan Yusrych Global Yusry Makmor.


Tayangan awam 'Anwar, The Untold Story' akan ditayangkan di semua pawagam utama mulai 18 Mei 2023. Filem Anwar: The Untold Story terbitan Yusrych Global Sdn Bhd dan DMY Creation selaku pengedar rasmi. Tempahan awal untuk filem itu akan dibuka tidak lama lagi.

#AnwarTheUntoldStorybyDMY