Terkini | New

Anugerah Seni Cameronian BOH ke-19 Kejayaa Seni Persembahan Malaysia generasi baharu

Anugerah Seni Cameronian BOH ke-19 Kejayaa Seni Persembahan Malaysia generasi baharu


Sekali lagi tumpuan yang bergemerlapan diberikan buat Anugerah Kesenian BOH Cameronian ke-19 (19BCAA) membuat kemunculan semula dengan penuh kejayaan, menerangi pentas dengan kecemerlangan dan kemeriahan, serta mengalu-alukan generasi baharu pemain, baik di atas mahupun di belakang pentas.


Bertempat di Pentas 1 PJPAC, 1 Utama, Petaling Jaya, majlis penganugerahan tahun ini, yang dibawakan oleh BOH Plantations dan Kakiseni dan dihoskan oleh Kai Chalmers, menandakan sambutan meriah bagi persembahan cemerlang merentasi tarian, muzik, teater dan teater muzikal, sambil mengiktiraf sumbangan bakat yang muncul. Antara tetamu Kehormat yang hadir termasuk Rosnan Nordin, Timbalan Ketua Pengarah (Kebudayaan dan Kesenian) JKKN; Daneal Syawal Abdullah, Penolong Pengarah Bahagian Sukan, Kokurikulum, dan Kesenian, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Penyampai Anugerah termasuk Datuk Ramli Ibrahim (penerima Pencapaian Sepanjang Hayat Anugerah Seni BOH Cameronian Kedua), Datuk Zahim Albakri (penerima Anugerah Seni BOH Cameronian), Dr. Hjh. Yatela Zainal Abidin, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Sime Darby; dan Profesor Dr Anindita Dasgupta, Ketua Sekolah Seni dan Sains Liberal, Universiti Taylor.


Jika persembahan ikhlas yang dipamerkan adalah pengukur kepada apa yang ada di luar sana, jelas sekali sektor seni persembahan Malaysia padat dengan kreativiti yang tidak terhingga dan kemewahan bakat. Sebanyak 39 anugerah dan hadiah wang tunai RM62,000 telah diagihkan pada malam Ahad, sebagai mengiktiraf bakat luar biasa dan dedikasi artis yang terus melampaui batas dan mentakrifkan semula ekspresi artistik.




Dalam ucapan perasmiannya, Caroline Russell, Pengerusi Eksekutif BOH Plantations Sdn Bhd, menyampaikan ucapan tahniah kepada para pemenang anugerah, melakar persamaan antara teh BOH dan seni persembahan.


“19BCAA bertepatan dengan Ulang Tahun ke-95 BOH. Sementara kami meraikan legasi kami sebagai penanam teh yang dipercayai di Malaysia di Cameron Highlands yang dibina sejak sembilan dekad yang lalu, BOH is Brewing for Tomorrow. Kami dibimbing untuk berfikiran masa depan, berhati-hati untuk memupuk kelestarianTEA dan hubungan dengan dan antara communiTEA kami.


“Kerjasama kami dengan Kakiseni dan, sebagai lanjutan, komuniti seni, membolehkan kami, melalui Anugerah Seni Cameronian BOH, keistimewaan untuk menyokong pemupukan ekspresi kreatif dan berhubung dan membolehkan hubungan dalam komuniti seni persembahan.


“Ketika BOH mengembara bersama industri seni persembahan sejak dua dekad yang lalu, kami menyaksikan ‘pembuangan’ selari. Banyak ekspresi seni dan usaha kreatif telah dikongsikan. Ia telah memperkaya untuk menyaksikan kerja pengamal kanan yang telah meningkatkan tahap kecemerlangan selama ini. Kami juga digalakkan dengan dorongan dan ketabahan bakat muda yang muncul dan telah bekerja keras untuk mengukir nama mereka dalam industri. Bersama-sama sebagai komuniti, pengamal pasti boleh mencipta kejayaan yang lebih besar untuk industri seni persembahan. Kami menjangkakan pertumbuhan yang menjanjikan potensi yang lebih besar pada tahun-tahun mendatang di samping kami memupuk pendedahan, keterangkuman, kerjasama dan penglibatan dalam kalangan pengamal untuk memacu kecemerlangan dalam seni persembahan,” tambah Russell.


Low Ngai Yuen, Presiden Persatuan Kakiseni, menghuraikan tema tahun ini, Pentas Kehidupan: Meneroka Tanpa Batasan (Life's A Stage: Explore It Without Limits), menggariskan impak transformatif seni, dan kekayaan pengalaman manusia sebagai sumber inovasi dan imaginasi." Dalam permaidani kehidupan, setiap saat, sama ada duniawi atau luar biasa, menjadi inspirasi untuk seni," katanya. “19BCAA bukan sahaja meraikan pencapaian artistik tetapi juga menekankan inovasi dan imaginasi komuniti seni persembahan kami.



“Di dunia di mana cerita sering tidak disedari di mana kita menghabiskan berjam-jam untuk ‘scroll’ tanpa tujuan, kami bersedia untuk menjadikan Pentas Kehidupan bukan sahaja dilihat atau didengar, tetapi sangat dirasai – membuktikan bahawa intipati sebenar seni langsung tidak boleh diberhentikan.



“Melalui lensa seni, kita melihat sekilas jiwa masyarakat, kegembiraan, kesedihan dan aspirasinya. Ia adalah cermin yang mencerminkan kemanusiaan secara kolektif, mengingatkan kita tentang kesalinghubungan kita dan keindahan yang terdapat dalam kepelbagaian. Seni bukan semata-mata kemewahan tetapi asas penting tamadun, memperkayakan kehidupan, memupuk empati dan menyalakan api imaginasi dalam hati sama ada muda mahupun tua.”




Di masa hadapan, Low menambah bahawa akan ada pengemaskinian kepada format dan metodologi penilaian tepat pada masanya untuk BCAA yang seterusnya. Beliau berkata: "Ini adalah komitmen Anugerah untuk menjadi kekal relevan dan responsif terhadap sifat dinamik adegan seni persembahan. Ini adalah untuk menghormati legasi BCAA dan terus meningkatkan bakat luar biasa kami untuk tahun-tahun mendatang.”


Anugerah tahun ini menampilkan subkategori dalam tarian, muzik, teater muzikal dan teater, serta kategori "Terbaik Pada 2023". Setiap pemenang sub-kategori menerima trofi Anugerah Seni Cameronian BOH dan hadiah wang tunai RM1,000, manakala setiap Pemenang “Best Of 2023” menerima trofi Anugerah Seni Cameronian BOH dan hadiah wang tunai RM5,000.

Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Cameronian BOH telah disampaikan kepada Mathew Ngau Jau, 72, seorang tokoh yang menjulang tinggi dalam seni dan budaya Malaysia, dan bukti nyata kepada legasi berkekalan masyarakat Kenyah Ngorek di Borneo dan melodi alat muzik sape' yang mempesonakan. Dengan kerjaya yang menjangkau beberapa dekad, Mathew bukan sahaja telah memelihara tetapi juga meningkatkan bentuk seni tradisional komunitinya, memperoleh pengiktirafan di peringkat nasional dan antarabangsa.



Ketika tirai 19BCAA ditutup, pentas ditetapkan untuk lembaran baharu dalam perjalanan seni persembahan Malaysia. Dengan setiap pujian dan tepukan, acara itu menegaskan semula mesej bahawa kehidupan adalah pentas - platform yang sentiasa berkembang untuk kreativiti, ekspresi dan penerokaan.



19BCAA adalah lebih daripada sekadar majlis anugerah; ia benar-benar meraikan semangat manusia dan kuasa kekal seni persembahan untuk melangkaui sempadan dan menyalakan imaginasi. Sambil kita menaikkan secawan teh BOH untuk meraikan pemenang dan individu yang berwawasan pada malam itu, marilah kita terus menerima kemungkinan tanpa had yang berlaku apabila kehidupan menjadi pentas utama.

Untuk senarai penuh Pemenang, sila layari kakiseni.org/awards/19BCAA